Geschreven door nathalie op

Voor een succesvolle Facebook Advertising campagne zijn er drie stappen van essentieel belang. Allereerst bepaal je je doel, vervolgens denk je na over de boodschap die je wil overbrengen en daarna zoek je je doelgroep op.

Stap 1: bepaal je doel
Het is belangrijk dat je van tevoren bedenkt wat je wil gaan bereiken met adverteren. Is het bijvoorbeeld je doel om mensen via Facebook naar je website te krijgen, dan vereist dit een andere aanpak dan wanneer je nieuwe vind-ik-leuks op je pagina wilt. Facebook geeft acht verschillende doelen waar je uit kan kiezen bij het creëren van een advertentie. Bij elke optie laat Facebook vervolgens zien welke advertentievorm hier het beste bij past.

facebook-setup-ad

Stap 2: denk na over de boodschap
Als je hebt vastgesteld wat je wil bereiken met Facebook Advertising, is de volgende stap het samenstellen van je boodschap. Deze is afhankelijk van het doel dat je hebt. Bij elk doel is de boodschap net een beetje anders. Ga je bijvoorbeeld voor interactie, dan kan je hier indirect om vragen in je boodschap. Om interactie te krijgen, moet je boodschap wel iets bevatten waardoor mensen zich aangesproken voelen om te reageren of te liken. Dit kan in de vorm van een vraag, een stelling of een spelletje.

Daarnaast is het belangrijk dat je advertentie opvalt. Niet alleen visueel maar ook qua inhoud. Bedenk hier: waarom zouden bezoekers op mijn advertentie klikken, wat heb ik te bieden? Zorg dus dat je relevant bent voor je doelgroep.

Stap 3: zoek je doelgroep op
Een keuze voor een goede doelgroep is essentieel. Wanneer je advertentie niet relevant is voor je doelgroep komt hier nauwelijks interactie op. Vervolgens ga je meer betalen per klik en behaal je alsnog je doel niet. Bedenk je dus goed voor wie jouw advertentie relevant is.
Er zijn vele mogelijkheden om je doelgroep te targetten op Facebook, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Relatiestatus
  • Locatie
  • Opleiding
  • Werklocatie
  • Interesses
  • Functies

Verder is er nog de mogelijkheid om een Custom Audience aan te maken, een relatief nieuwe functie. Meer over Custom Audience op Facebook is terug te lezen in de blogpost van Timo Fleer.

Als je je advertentie richt op de juiste doelgroep, dus de doelgroep waar jouw advertentie relevant voor is, heb je meer kans op goede resultaten. Tegenvallende resultaten kunnen te maken hebben met je doelgroep, als deze niet goed gespecificeerd is zal er weinig uit de advertenties komen. Let wel op, het kan ook zijn dat je advertentie niet aantrekkelijk genoeg is of niet genoeg opvalt. Blijf testen door te adverteren met verschillende advertenties en verschillende doelgroepen zodat je in de resultaten kan bekijken wat het beste werkt voor jou.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie