Geschreven door Timo Fleer op

doelgroep-facebook-adverteren

Vers van de pers! Vandaag verscheen er op Frankwatching een artikel van mijn hand over de uitgebreide mogelijkheden die de nieuwe Custom Audience Targetting optie in Facebook Advertising je biedt.

Een gedeelte van het artikel:

facebook-marketing-targetingFacebook lanceert regelmatig nieuwe advertentiemogelijkheden. Sommige daarvan zijn na een paar maanden weer weg, andere gebruik je eens en daarna nooit meer en op weer andere mogelijkheden word je als marketeer meteen verliefd. De Custom Audiences targeting-optie is zo’n feature, waarop ik meteen smoor was. In deze post zal ik je laten zien waarom.

Custom Audiences Targeting

Eerst wat achtergrond. Eind november zal het voor iedere Facebook-adverteerder mogelijk zijn om gebruik te maken van de Custom Audiences targeting optie. Hiermee kun je je eigen targetpubliek maken door een lijst met e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s te uploaden. De functie was voorheen alleen te gebruiken vanuit Facebooks Power Editor tool, maar binnenkort zul je een aangepast publiek kunnen maken vanuit iedere Facebookadvertentie-interface.

Met deze relatief nieuwe functie in het advertisingportfolio van Facebook heb je veel mogelijkheden om creatieve, slimme en vooral ook effectieve campagnes op te zetten. Bovendien kun je met deze functie veel effectiever omgaan met je advertentiebudget, omdat je alleen betaalt voor kliks of vertoningen binnen een heel specifieke doelgroep. Een doelgroep die je zelfs zo klein kunt maken als één persoon. Om je te inspireren geef ik je hieronder alvast 7 manieren waarop je creatief gebruik kunt maken van de Custom Audiences targetoptie.

custom-audiences-facebook-voorbeeld

1. Winkeliers kunnen eenvoudig hun klantenbestand targetten

Eén van de meest voor de hand liggende maar ook meest effectieve manieren om gebruik te maken van de Custom Audiences functie is het targeten van je eigen klantenbestand. Vooral webwinkeliers hebben vaak bestanden met duizenden e-mailadressen. Maak hier een Custom Audience van en laat vervolgens je advertenties zien aan mensen waarvan je zeker weet dat ze geïnteresseerd zijn in je producten. Of gebruik deze advertenties om je klanten die nog geen fan zijn van je pagina over te halen om je pagina te liken.

2. B2B-ondernemers kunnen klanten, leads en beslissers benaderen

Ook in de B2B is de Custom Audiences-functie slim in te zetten. Heb je volgende week een afspraak met een lead? Laat hem of haar dan enkele dagen van tevoren weten dat je uitkijkt naar de afspraak met een advertentie die alleen op deze persoon gericht is. Verder hebben B2B-bedrijven natuurlijk vaak ook grote e-maillijsten die te gebruiken zijn als Custom Audience.

Nadeel is alleen dat Facebook een e-mailadres nodig heeft dat gekoppeld is aan een Facebook-account. Dit maakt emaillijsten met vele zakelijke emailadressen minder bruikbaar. Gelukkig is daar een oplossing voor die ik hierna bespreek.

facebook-custom-audiences

3. B2B-accountmanagers kunnen hun LinkedIn-netwerk targeten

Wist je dat je de persoonlijke gegevens van je LinkedIn-connecties gemakkelijk kunt downloaden? Het voordeel van deze gegevens is dat het vaak persoonlijke e-mailadressen bevat die ook gekoppeld zijn aan het Facebookprofiel van deze personen. Ideaal om te gebruiken als Custom Audience. Target je connecties vervolgens bijvoorbeeld met een advertentie die je nieuwe website promoot.

Lees verder op Frankwatching: 7 creatieve manieren om specifieke doelgroepen te bereiken op Facebook

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Zeo op Frankwatching: 7 creatieve manieren om specifieke doelgroepen te bereiken op Facebook

  1. Els Borsten schreef:

    Ik heb een vraag betreft het samenstellen van Custom audiences dmv gebruik te maken van een emaillijst. Mag dat zomaar, gezien de privacywetgeving? Als klanten hun emailadres hebben opgegeven ooit, mag je dit dan zomaar gebruiken om ze commercieel te benaderen (adv pushen op de tijdlijn) via het FB kanaal?
    Hoor graag jullie visie wat wettelijk gedekt is.
    Groeten Els

    1. Timo Fleer schreef:

      Beste Els,

      Interessante vraag! De Wet bescherming persoonsgegevens ziet erop toe dat persoonsgegevens op de juiste manier verzameld en verwerkt mogen worden. Dit is een heel ruim begrip maar een burger mag altijd bezwaar maken. Daarom moet je, als je persoonsgegevens opslaat in een bestand, dit ook melden bij het College bescherming persoonsgegevens. Dat is gratis en gaat vrij makkelijk. Daarbij geef je aan wat je met de gegevens doet – bijvoorbeeld advertenties presenteren. Deze vermelding komt op de site van het CBP en zo kan iemand die zijn gegevens opgeeft bij je bedrijf vooraf controleren wat hij kan verwachten. Daarnaast is het verstandig om toestemming te vragen als de persoon zijn gegevens opgeeft. En als hij er later spijt van heeft, kan hij een verwijderverzoek indienen.

      In mijn optiek is het gebruiken van de gegevens om ze via Facebook een advertentie te presenteren niet in strijd met de wet maar bij twijfel zou ik wel een jurist raadplegen.”

Geef een reactie