Geschreven door timo op

Social media spelen een steeds grotere rol in het koopproces van consumenten. Maar hoe zet je ze op de juiste manier in? Voor Facebook geldt dat wanneer je veel mensen wilt bereiken, je hiervoor moet betalen. Met gemiddelde kosten per klik van € 0,28 in Q4 van 2014 is dit goedkoper dan AdWords! Facebook Advertising geeft je de mogelijkheid om op profielen te targetten. Je kiest daarnaast een doel zoals bezoekers naar de website, interactie op een bericht of misschien zelfs het afspelen van je video. Dan kies je de doelgroep die het meest geïnteresseerd zal zijn in jouw boodschap en maak je voor deze doelgroep een op maat gemaakte advertentie.

Custom Audience

Facebook targeting mogelijkheden

De mooiste tool van Facebook is het aanmaken van doelgroepen. Je kunt je doelgroep segmenteren op basis van interesse, locatie, demografische eigenschappen of zelfs gedrag. Deze informatie heeft Facebook al van zijn gebruikers waardoor je hier mooi in kan filteren, op zoek naar de ideale doelgroep waar jij zelf nog niet aan gedacht had.

Targeting mogelijkheden Facebook

Bijvoorbeeld: je laat je Facebook advertentie met als doel het verkopen van de nieuwste iPhone-hoesjes zien aan mobiele gebruikers die op dat moment gebruik maken van de Facebook App voor iOS 8 (laatste versie van Apple). Deze doelgroep is allicht geïnteresseerd in jouw producten!

Facebook custom audience

Je kunt binnen Facebook een doelgroep maken op basis van de kennis die jij zelf al hebt. Je kunt op drie manieren je eigen ‘custom audience’ database gebruiken om op te adverteren:

  • E-mail adressen
  • 06-nummers
  • Facebook–ID’s (unieke Facebookpagina nummers)

Ideaal om je huidige relaties op een subtiele manier op de hoogte te brengen van je laatste acties! Meer weten over costum audience? Lees 7 creatieve toepassingen van custom audiences. 

Facebook Remarketing

Een doelgroep maken op basis van websitebezoekers werkt met een remarketing pixel. Dit is een stukje javascript dat uniek is voor elke advertentieaccount. Deze pixel volgt het gedrag van websitebezoekers en slaat de informatie op. Hiermee koppelt Facebook het persoonlijke Facebookprofiel aan de persoon die net jouw website heeft bezocht. Deze pixel creëert een lijst waar elke keer een Facebook-ID aan wordt toegevoegd van een persoon wanneer de pixel wordt opgeroepen. Deze ‘custom audience lijst’ kan vervolgens gekozen worden als doelgroep voor een advertentie op Facebook. Binnen de doelgroep kan je vervolgens gaan filteren. Dit kan op paginaniveau gecombineerd worden met andere segmentatie. Hiermee maak je advertenties nog relevanter! Precies weten hoe je dit toepast? Lees hier hoe je stap-voor-stap remarketing voor Facebook instelt .

 Voordelen van remarketing op Facebook:

  • Je kunt op een goedkope manier een heel relevante doelgroep benaderen.
  • Je leert je huidige websitebezoekers beter kennen.
  • Je doelgroep wordt automatisch geüpdatet, waardoor je na het eenmalig instellen weinig hoeft aan te passen.
  • Je kunt eindelijk cross-device gaan targetten. Het is mogelijk dezelfde persoon op zowel tablet, mobiel als desktop te volgen!

Facebook look-a-like audience

Wil je groeien maar weet je niet nog waar? Facebook analyseert je huidige klantenbestand (bijvoorbeeld e-mail adressen van je eerdere klanten) en gaat op zoek binnen zijn 9.000.000 Nederlandse gebruikers, naar welke 1%  hiervan een vergelijkbaar profiel heeft. Grote kans dat deze mensen ook geïnteresseerd zijn in jouw advertenties!

Zou het echt komen?

Facebook Nederland heeft voor begin 2015 een samenwerking met data van derde partijen gepresenteerd. De grootste partner hiervoor is Datalogic: het bedrijf achter de barcode! Dit zou betekenen dat het begin 2015 mogelijk wordt Facebook gebruikers te targetten op basis van hun koopgedrag in de supermarkt. Wat wil je nog meer? 

Ik ben erg nieuwsgierig hoe jij  Facebook advertenties wilt inzetten. Heb je wel een goed idee, maar kom je er niet helemaal uit? Bel gerust voor een gratis online marketing consult op 030 711 5557 of neem contact op via het contactformulier hiernaast. Dan help ik je graag verder!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie