Geschreven door Mariska van den Berg op

Een bedrijf promoten op social media is één van de beste manieren om een bedrijf (meer) naamsbekendheid te geven. Volgens Marketingfacts heeft maar liefst 96% van alle Nederlanders een profiel op social media. Het is daarom niet gek dat steeds meer bedrijven social media willen inzetten om naamsbekendheid te vergroten en zelfs producten te verkopen. Zo ook op Facebook.

Naast WhatsApp is Facebook het meest gebruikte social medium in Nederland. Ongeveer 77% van de Nederlanders heeft een Facebookprofiel. Voor bedrijven is dit een gemakkelijk medium om te gebruiken voor naamsbekendheid. In 2017 heeft 65% van de bedrijven een Facebookpagina. Maar de grote vraag hierbij is: waar gebruik je dit kanaal als bedrijf precies voor en wat zijn de voor- en nadelen?

Waar gebruik je Facebook voor als bedrijf?

Als bedrijf kun je Facebook inzetten met de volgende doelen.

  • Het (beter) leren kennen van jouw doelgroep.
  • Het verhogen van je naamsbekendheid.
  • Het versterken van je imago.
  • Het werven van websitebezoekers.
  • Het bieden van klantenservice via social media.
  • Het creëren van loyale fans.

De voordelen van Facebook voor je bedrijf

  1. Je kunt je bedrijfspagina zelf inrichten en daarmee alle relevante informatie beschikbaar maken voor (potentiële) fans. Zo kun je bijvoorbeeld de door jou aangeboden diensten verder uitlichten en een tab toevoegen waar mensen zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  2. Op Facebook heb je de mogelijkheid om te werken met verschillende soorten posts. Zo heb je de ouderwetse tekst post, maar ook foto’s, video’s, GIFs en links behoren tot de mogelijkheden. Door met deze typen posts te testen, kom je er gemakkelijk achter wat jouw volgers het interessantst vinden.
  3. Facebook geeft je uitgebreide statistieken waarin je precies kan zien wat jouw post heeft gedaan. Denk hierbij onder andere aan het bereik, het aantal klikken en de betrokkenheid.
  4. Het is mogelijk om producten in te laden in Facebook, waardoor je mensen de mogelijkheid geeft om producten die je gebruikt in een post direct te laten aanschaffen. Een mooie kans om je conversies te verhogen!

De nadelen van Facebook voor je bedrijf

  1. Niet iedereen die je pagina liked krijgt je posts te zien, dit is vanwege het algoritme van Facebook. Eén van de factoren die dit algoritme beïnvloeden is de ‘user history’. Hoe vaker een Facebook gebruiker in het verleden jouw pagina heeft bezocht en jouw post heeft geliked en gedeeld, des te groter de kans dat die persoon ook jouw laatste post te zien krijgt.
  2. Op basis van het gebruikers profiel van een persoon en de eerder genoemde user history, maakt Facebook reclame voor concurrenten onder de volgers van jouw pagina. Dit is iets waar jij als bedrijf helaas geen invloed op hebt.
  3. Dit geldt voor eigenlijk voor alle social media kanalen: Iedereen kan reageren op je posts, ook mensen die negatieve ervaringen hebben en zogenaamde ‘trolls’. Trolls zijn vaak onechte profielen die erop uit zijn om negatieve reacties uit te lokken. Het is daarom van groot belang om je Facebookpagina goed te monitoren en een strategie te hebben voor het reageren op posts.

Wil je meer weten over hoe jij Facebook kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op en dan vertellen we graag over de mogelijkheden.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie