Geschreven door Timo Fleer op

Afgelopen maand heeft Facebook een nieuw statistiekenprogramma uitgerold voor pagina beheerders. Als marketeer smul ik van statistieken en leg ik graag uit wat er nu eigenlijk mogelijk mee is. Door de nieuwe Insights zijn de cijfers eindelijk gemakkelijk in kaart te brengen!

Belangrijkste statistieken in Facebook Insights:

  • Weten wanneer jouw fans online zijn?
  • Welke status update het beste heeft gewerkt?
  • Vergelijken van jouw cijfers tegen het gemiddelde van heel Facebook?

Het kan nu allemaal in een aantal simpele stappen!

Wanneer je beheerder bent van een Facebook pagina vallen de statistieken al in het eerste scherm op.  Al meteen zie je een overzicht van de laatste 5 status updates en bereik hiervan, maar ook direct het totale bereik van deze week. Erg handig om even te monitoren hoe je er op dat moment voor staat.

Nieuwe Insight Admin Panel

Wanneer je hierna op de button “de nieuwe paginastatistieken bekijken” drukt, opent de enorme hoeveelheid data. Adem diep in, druk op de knop en er gaat een nieuwe wereld voor je open!

Overview Facebook Insights

 

Insights? Ik snap er niks van! 

Laat de cijfers je niet afschrikken. Het is eigenlijk redelijk simpel opgebouwd. De nieuwe Facebook Insights is opgebouwd in 4 tabbladen. “Overzicht” (overview), een dashboard om uitgebreid te kijken hoe je er momenteel voor staat. “Pagina” (Page), waarbij een overzicht is gebouwd van pagina-vind-ik-leuks, bereik van je berichten en paginabezoeken. “Berichten” (Posts), waar duidelijk per post te zien is wat de resultaten hiervan zijn. En tenslotte “Personen” (People) een prachtig overzicht van je huidige fanbase en hun gegevens.

Laten we eens rustig de belangrijkste statistieken doornemen.

Insights “Pagina’s”

In het tabblad “Pagina’s” is mooi te zien hoe je pagina-vind-ik-leuks groeit of juist daalt. Een simpele grafiek met een groei of daling. Let hier wel op. De grafieken kunnen aardig vertekenen. Maar door een simpele muisveeg over de parabool zijn de exacte cijfers te bekijken.  Handig is dat je zelf een start en eind datum kan aangeven van de grafiek. Bijvoorbeeld precies de periode dat jij een campagne hebt gedraaid!

Page panel

 

Insights “berichten”

In het tabblad “berichten” is de meest belangrijke marktinformatie te vinden. In dit tabblad kan je onder “alle berichten” verschillende statusberichten met elkaar vergelijken. Bekijk het bereik, aantal reacties of actietempo. Het actietempo is het percentage personen dat na het zien van je bericht dit leuk vinden, reageert  deelt of op klikt. Dit percentage is een erg belangrijk getal om te analyseren of een bericht succesvol is geweest.

Posts, all posts

 

Wanneer zijn mijn fans online?

In ditzelfde “berichten” tabblad is te vinden wanneer je fans online zijn! Uit deze data kan je halen welke dag en tijd het bereik van je berichten het grootst is. Erg belangrijk om hier dus ook rekening mee te houden! Zijn de meeste mensen online rond 8 uur? Waarom zou je dan niet op dat moment het meest je berichten posten?

Wanneer zijn mijn fans online

 

Insight “Personen”

In het tabblad “personen” kan je de geografische en demografische gegevens vinden van je fans. Zijn jouw fans voornamelijk mannen tussen de 45 en 54 ? Houd hier dan rekening mee met je tone-of-voice.

Your fans

 

Facebook Insights: ga op avontuur!

Het nieuwe Insights van Facebook staat vol met grafieken. Allemaal met hun eigen statistieken over jouw fanbase. Ga vooral eens goed in neuzen en probeer je fans beter te leren kennen! Kom je er niet uit? Of weet je niet wat bepaalde termen betekenen? Neem contact op met onze social media experts!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie