Geschreven door Mariska van den Berg op

In een eerdere blogpost gingen we al in op algemene types content die mensen graag terugzien op een Facebook Pagina. In deze post gaan we een stapje verder. We kijken naar de plek waar je likes vandaan komen, hoe een Facebook netwerk zich ontwikkelt en kijken naar de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt om je netwerk te laten groeien.

Van offline naar online

Uit een onderzoek van Yochai Benkler, professor aan de Harvard Law School, wordt geconcludeerd dat Facebook netwerken ontstaan uit offline netwerken. De eerste mensen die je Facebook Pagina leuk vinden zijn namelijk vaak mensen die je bedrijf al eerder kende. Dit zijn vaak je vaste klanten, familie of vrienden. Hoewel Facebook een ideale plek is om dit bestaande netwerk te onderhouden wil je je netwerk vast ook uitbreiden. Hoe bereik je die mensen?

Hoe ziet het netwerk van Facebook bedrijfspagina eruit?

In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van het netwerk van een Facebook bedrijfspagina.

Elk bolletje in deze visualisatie is een persoon die je Pagina leuk vindt. Elke streep is een vrienschap tussen personen. De bolletjes worden groter naarmate de personen meer vrienschappen hebben.

Zoals je kunt zien bestaan er binnen je netwerk verschillende clustertjes van personen die bevriend zijn met elkaar. Deze clusters kunnen bijvoorbeeld medewerkers zijn die je Pagina leuk vinden, maar het kunnen ook groepen vrienden zijn die vaak met jouw bedrijf te maken hebben.

Wanneer iemand jouw Facebook Pagina leuk vindt, zullen niet al zijn vrienden jouw Pagina ook leuk vinden. Maar als deze persoon reageert op jouw post, zullen zijn vrienden dit wel te zien krijgen. Zij krijgen dan ook weer de mogelijkheid om op je post te reageren, waardoor het bereik van je post nog groter wordt.

Hoe vergroot je nu je netwerk?

Zoals we in het begin van deze post zeiden zijn je eerste fans meestal de mensen die voortkomen uit een offline netwerk. Maar elk van deze personen heeft ook een eigen netwerk die je wilt aanspreken. Daarom adviseren we om in de beginstatus van je Facebook Pagina goed in de gaten te houden wie je fans zijn. Pas je content aan op deze fans, zodat ze hierop reageren en de content weer verspreiden onder hun eigen netwerk.

Elke cluster in het netwerk heeft zijn eigen voorkeuren en interesses, denk daaraan als je content ontwikkelt. Je kunt je content bijvoorbeeld richten op de personen met de meeste vriendschappen, maar je kunt ook algemenere content verzinnen om iedereen te bereiken.

In deze blogpost legden we je uit waar Facebook fans vandaan komen, hoe een Facebook netwerk eruit ziet en wat je kunt doen om je Facebook netwerk te vergroten. Heb je hier vragen over of wil je meer weten over een goede Facebook strategie voor jouw Pagina? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie