Geschreven door nathalie op

Facebook versus GoogleIn de marketing spreekt men vaak van een ‘push’ (duwen) of ‘pull’ (trekken) marketingstrategie. Push marketing betekent dat het om aanbod gedreven marketing gaat: de focus ligt op het aanbieden van je product of dienst en op het gemakkelijk beschikbaar maken hiervan. Pull marketing is het tegenovergestelde: de klant ‘trekt’ aan het product of aan de dienst. Pull marketing is er dan ook op gericht om de productvoorkeur te vergroten. Als je Facebook en Google tegenover elkaar zet, zie je dat je deze marketingtools voor verschillende marketingstrategieën zou kunnen inzetten:

Google als pull marketingtool

Google is groot geworden met haar zoekmachine. Als iemand op zoek is naar een product of dienst (pull) dan zoekt men in Google en krijgt men een door Google geselecteerde uitkomst te zien, gebaseerd op een algoritme. Inmiddels weet iedereen dat die uitkomst gemanipuleerd kan worden zodra je een goede SEO-strategie hebt. Als je daar niet op tijd mee bent begonnen, zul je een achterstand hebben en moet je een serieuze greep in de portemonnee doen om dit te corrigeren met AdWords of een specialist inschakelen om de inhaalslag te kunnen maken.

De zoekmachine van Google biedt de basis om online zichtbaarheid te realiseren. Omdat het een ultieme pull marketingtool is om in te spelen op de actuele vraag van gebruikers, is het slim om hier veel tijd, aandacht en middelen aan te besteden.

Facebook als push marketingtool

Facebook kent nog geen uitgebreide zoekfunctie zoals Google en leent zich als marketingtool meer voor een push marketingstrategie. Het voordeel van Facebook is dat het nog enorm aan het ontwikkelen is en dat ondernemers nú kunnen instappen om de wereld te laten zien wat ze te bieden hebben.

Kijk je naar de B2C markt, daar kun je jouw klant direct benaderen. Facebook weet enorm veel over ons waardoor de marketeer kan targetten op: geslacht, leeftijd, interesses, hobby’s, sport, relatiestatus, etc. Als ondernemer kun je jouw merk, product of dienst direct positioneren binnen de door jou geselecteerde doelgroep. Bouw je netwerk op met mensen die jouw product of dienst hebben gekocht of gebruikt en laat hen de promotor zijn van jouw bedrijf/ product. Vrienden van die promotor zien het ook en voelen zich sneller verbonden, we zijn nu eenmaal ‘kuddedieren’ en volgen graag. Dit begint met een goede Facebook strategie!

Google of Facebook inzetten voor jouw marketingstrategie

Nu rijdt deze trein nog niet zo hard maar wacht niet te lang… ik voorspel dat hij binnen 1,5 jaar op volle snelheid is en dan zal het lastiger zijn om in te stappen. Of je nu de nadruk legt op een push of een pull marketingstrategie, zorg dat je de juiste combinatie van tools inzet en pak je kans! Wij helpen je hier natuurlijk graag bij, neem gerust contact met ons op via 030 711 5557 of het contactformulier.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie