Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig met het beheren en optimaliseren van AdWords campagnes bij Zoekmachine adverteren. Daarnaast zijn wij scherp op nieuwe opties binnen AdWords.

Afgelopen maand heeft Google het nieuwe tabblad ‘Display netwerk’ doorgevoerd. Hier werd het targeten, bieden en optimaliseren van het display netwerk op een plek onder gebracht. De gedachte hierachter was om het display netwerk effectiever te maken.

Daarnaast heeft Google een nieuwe instelling aangekondigd voor de targeting van het display netwerk. Deze nieuwe instelling, ‘Flexibel bereik’, is reeds beschikbaar. Deze instelling zal terug te vinden zijn onder ‘Netwerken en apparaten’ op het tabblad ‘instellingen’.

Wat houdt deze optie precies in? Het is hiermee mogelijk om op advertentieniveau gedetailleerd aan te geven waar je advertenties worden weergegeven. Dit kan door je instellingen op advertentiegroepniveau te zetten i.p.v. campagneniveau. Zo is het dus mogelijk om per advertentiegroep aan te geven welk gebied je wilt targeten. Dit biedt je de kans om nog specifieker en met meer controle te adverteren.

Wijziging targeting

Op dit moment zijn er twee opties waarop je de display netwerk kunt targeten. Dat is door middel van ‘breed bereik’ of ‘specifiek bereik’.

‘Breed bereik’ wil zeggen dat je advertenties worden weergegeven op de pagina’s die overeenkomen met de primaire targeting methode. Met ‘specifiek bereik’ wordt bedoeld dat al je advertenties worden weergegeven die overeenkomen met alle targeting methoden die je hebt geselecteerd.

Met de nieuwe optie ‘flexibel bereik’ is het nu mogelijk om een combinatie te maken van targeting selecties. Je kunt dus meerdere targetingselecties selecteren! Bovendien heb je de mogelijkheid om diverse methoden voor targeting en biedingen op advertentiegroepniveau te combineren. Daarnaast komt er de optie om inzicht te krijgen in hoe targetingselecties je campagnes (bereik en vertoningsvolume) beïnvloeden.

Invloed op je campagnes

Door deze nieuwe optie breidt Google de mogelijkheden van het targeten van het display netwerk weer een stuk verder uit. Let wel op dat zodra je deze optie hebt geselecteerd je niet meer terug kan gaan naar je oude instellingen! Voor alle nieuwe campagnes is automatisch deze optie geselecteerd. Heb je een display campagne al draaien dan blijven de oude instellingen gehandhaafd.

Later in het jaar zal flexibel bereik de andere opties van breed bereik en specifiek bereik vervangen. Wij zullen de komende tijd de voor en nadelen scherp in de gaten houden. Wil jij meer weten of gebruik maken van Zoekmachine adverteren? Neem dan nu contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie