Geschreven door nathalie op

Het is belangrijk om te analyseren via welk apparaat consumenten op je website komen.  Is dit via desktop, tablet of een mobiel apparaat? Websitebezoekers hebben vaak een andere ervaring als ze via mobiel op je website navigeren, dan wanneer ze dit via desktop doen. Het komt nog te vaak voor dat de ervaring op mobiel een stuk minder is dan via desktop. Hoe zit dat bij jou?

Groei in mobiel data verkeer

Het is niet meer vanzelfsprekend dat iedereen via een desktop je site bezoekt. Het is zelfs zo dat alleen in Nederland al het mobiele data verkeer zich bijna verdubbelde in een jaar tijd. De online omzet via mobiel loopt de laatste jaren sterk op. De verwachting voor 2016 en 2017 is een verdere groei: de verwachting is een omzet via m-commerce van 1,07 miljard in 2017. Ter vergelijking: de verwachting voor de totale online consumentenbestedingen in 2017 is 7,13 miljard euro.

responsive design

Mobielvriendelijke site

Het is duidelijk dat websites steeds meer via mobiel bekeken worden. Moet je daar op inspelen en rekening mee houden bij het ontwikkelen van je site? Het antwoord daarop is ja! Mobiele apparaten hebben een kleiner beeldscherm. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat een website die er goed uitziet op desktop, er ook goed uitziet op mobiel. Belangrijk is om te kijken naar de gebruikerservaring op mobiel. Ziet het er goed uit? Kan de mobiele bezoeker goed door mijn website navigeren? Ook is de intentie van de bezoeker via mobiel anders. Zo wil iemand die via mobiel op de website komt, sneller bepaalde informatie vinden zoals contact- en adresgegevens. Bepaalde dieperliggende informatie is minder van belang.

google's telefoon

Mogelijkheden mobielvriendelijke website

Er zijn verschillende manier om je huidige website mobielvriendelijk te maken of een nieuwe, mobielvriendelijke website te ontwikkelen. Zo kun je een aparte mobiele website creëren waar bezoekers die de website via mobiel benaderen naartoe gestuurd worden. Hierbij maak je een apart template geschikt voor mobiel. Een andere optie is een responsive website. Hierbij wordt de weergave van de webshop aangepast aan de breedte van het scherm. Zo kan je bijvoorbeeld op een desktop 2 of 3 kolommen naast elkaar weergeven en op mobiel 1 kolom. Laatste jaar hebben steeds meer mensen het over mobile first: bij het designen en ontwikkelen wordt er eerst gekeken naar het mobiele design en gebruik. Later wordt dit uitgebreid voor desktop. Hier lees je meer over de mogelijkheden.

Uiteraard zijn er bij elke methode voor- en nadelen en is het afhankelijk van de huidige situatie wat het beste bij je past. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via 030 711 5555!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie