Geschreven door Mariska van den Berg op

In de campagnes van zoekmachine adverteren komt het vaak voor dat er een bedrag van het dagbudget overblijft. Door het instellen van gedeelde budgetten kun je dit bedrag spenderen aan andere campagnes die wel hun hele dagbudget hebben uitgegeven.

In deze blogpost leg ik aan je uit wat gedeelde budgetten precies zijn en hoe je gedeelde budgetten kunt instellen voor je eigen campagnes. 

Verdeling gedeeld budget

Efficiënter omgaan met het AdWords budget

Voorheen was het zo dat elke AdWords campagne standaard een eigen dagbudget had. Een dagbudget voor een Google AdWords campagne houdt in dat er een maximum wordt gesteld aan kosten die gemaakt mogen worden voor een campagne per dag. Als je dan een keer weinig kliks krijgt op je advertenties, houd je dus een deel van je budget over.

Door het instellen van een gedeeld budget tussen verschillende campagnes wordt het overschot van een campagne automatisch besteed aan een andere campagne die wel zijn volledige dagbudget heeft verbruikt. Op deze manier kun je met minder inspanning efficiënter omgaan met je budget! 

 

Gedeelde budgetten instellen

  1. Ga naar een campagne waarvan je het budget wil delen en klik op gedeelde bibliotheek in het linker menu.
    Gedeelde bibliotheek van Google AdWords
  2. Klik op ‘Budgetten’ en kies voor een nieuw budget aanmaken.
    gedeeld budget aanmaken
  3. Vul onderstaand formulier in zoals gewenst. Hierbij moet je niet vergeten om het nieuwe budget te koppelen aan je bestaande campagnes. Klik dan op ‘opslaan’ en je bent klaar!
    Google AdWords gedeeld budget opslaan

Tips voor gedeelde budgetten van Google AdWords

  • Ben je na het lezen van deze blogpost van plan om gedeelde budgetten in te stellen voor een aantal campagnes die op die dag het budget al hebben verbruikt? Dan zal het gedeelde budget gewoon starten op nul en niet kijken naar het reeds verbruikte budget van die dag.
  • Gedeelde budgetten zijn ook handig als je bijvoorbeeld een nieuwe display campagne wilt opzetten. Je kunt dan efficiënter experimenteren met het bedrag dat je als dagbudget wil instellen. Overschotten worden namelijk automatisch overgemaakt naar je andere campagnes. Je kunt dan op zoek naar het optimale dagbudget, zonder dat je investeringen verloren gaan.
  • Ook Google geeft een handige tip: “Zorg ervoor dat bij iedere campagne dezelfde weergave opties zijn ingesteld. Dit is belangrijk, omdat anders een campagne die een snellere weergave heeft dan de rest, het budget er sneller doorheen jaagt dan de andere campagnes. Het gevolg zou kunnen zijn dat de andere campagnes stilvallen omdat ze geen budget meer hebben.”

Mocht je nog vragen hebben over gedeelde budgetten van Google AdWords neem dan gerust contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie