Geschreven door jeffrey op

Wat is er nu een beter moment voor een commerciële organisatie om weer eens in contact te treden met je klanten, registranten en relaties dan op zijn of haar verjaardag?

Vandaag is het voor mij weer zover. Joepie! En naast alle mailtjes, tweets, krabbels, likes en andere berichten van mijn échte vrienden, loopt langzamerhand mijn inbox ook vol met berichten van Wehkamp, PostNL en noem ze maar op. Leuk! Wat willen ze me vertellen?

Daar waar Wehkamp mij puur een welgemeende felicitatie stuurt, zonder mij te verleiden een aankoop te doen middels een fijne kortingsbon, geeft PostNL met de gelegenheid te kiezen uit drie verschillende cadeau’s. Aanlokkelijk, maar ik doe het uiteindelijk toch maar niet.

Klik op de foto om de afbeelding te vergroten.

Bedankt voor de felicitaties

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is het meetbare effect van deze contactmomenten. Neem nu Wehkamp. Aan deze mail zit geen trigger om mij naar de website te laten gaan. Ofwel, het doel is puur sympathiek en de mail “non expliciet commercieel”, los van een lichte aansporing om Wehkamp te volgen via de social media. Ik hoef niets anders te doen dan de felicitatie in ontvangst te nemen. Dan kan ik met een glimlach de mail wegklikken. PostNL wil me daarentegen graag iets leuks cadeau doen. Maar de achterliggende gedachte is dan wel om daadwerkelijk ook iets aan me te verdienen. Helaas voor PostNL voel ik me hierdoor niet geneigd mijn cadeau te verzilveren. Ik klik de mail dus weg.

Maar er zullen er zeker zijn die wel op een dergelijk PostNL aanbieding ingaan. Het effect van deze mailing, met een vrij duidelijk doel, is dus goed te meten. Maar Wehkamp wil me schijnbaar écht alleen een fijne dag wensen. Er wordt me niet gevraagd iets te doen, er wordt me niks geboden. Geen verplichtingen, alleen een goed gevoel.

Sympathie of ik-doe-het-toch-maar-nie

Iedereen vindt het leuk om felicitaties te krijgen op zijn of haar verjaardag, toch? Kijkende naar deze twee voorbeelden, moet ik toegeven meer sympathie te hebben voor de aanpak van Wehkamp. Geen trigger, geen push, gewoon een felicitatie. Alsof we elkaar al heel lang kennen, goed bevriend zijn en we elkaar een warm hart toedragen. De mailing van PostNL ben ik direct sceptisch over. Jaja cadeautje. Wat kost me dat zelf nog extra? Ik word er niet warm van. Maar Wehkamp heeft vandaag een goeie beurt gemaakt bij mij! Ze zullen het alleen niet direct weten, want ik hoefde niks te doen en heb zodoende niks gedaan. Ach, misschien toch even een leuke bedank-tweet eruit sturen. Zo blij verrast ben ik met hun aanpak, dat ik ze dat toch even wil laten weten! En de volgende keer kom ik echt wel weer bij ze shoppen, after all, we zijn toch vrienden?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Klantbinding: gefeliciteerd met je verjaardag

  1. Susanne schreef:

    Leuke blogpost om te lezen. En gefeliciteerd met je verjaardag!

  2. Chris Jongeling schreef:

    Leuke post en natuurlijk gewoon gefeliciteerd met je verjaardag!!

Geef een reactie