Geschreven door Zeo op

Onlangs verscheen op het Google AdWords Helpforum een interessant artikel over enkele minder bekende wetenswaardigheden over de berekening van de AdWords kwaliteitsscore. In dit blog verklappen we de geheimen rondom deze kwaliteitsscore!

Wat is een kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore 1-10

De kwaliteitsscore is een score tussen 1 en 10

Deze score tussen 1 en 10 wordt door Google berekend op basis van diverse factoren en geeft een schatting van hoe relevant je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn. De kwaliteitsscore heeft onder meer invloed op je advertentiepositie en je kosten per klik. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger je positie tussen de andere advertenties en hoe lager je klikkosten. Een score om rekening mee te houden dus!

Berekening kwaliteitsscore

Hoe wordt die kwaliteitsscore nu exact berekend? Ofwel: waar moet je allemaal rekening mee houden bij het optimaliseren van je advertentiecampagnes? Google geeft niet al haar geheimen prijs, maar bekend zijn de volgende zaken.

  • De klikfrequentie van je zoekwoorden (CTR) in het verleden: hoe vaak een bepaald zoekwoord tot een klik op je advertentie heeft geleid.
  • De CTR van je zichtbare URL in het verleden: hoe vaak er op je zichtbare URL is geklikt.
  • Je accountgeschiedenis: de algehele CTR van alle advertenties en zoekwoorden in je account.
  • De kwaliteit van je bestemmingspagina: hoe relevant, transparant en overzichtelijk je pagina is.
  • De relevantie van je zoekwoord ten opzichte van de advertentie: hoe relevant je  zoekwoord voor je advertentie is.
  • De relevantie van je zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht: hoe relevant je zoekwoord is voor datgene waarnaar een klant zoekt.
  • Geografische prestaties: hoe succesvol je account is in de regio’s die je target.
  • De prestaties van je advertentie op een site: hoe goed je advertentie presteert op deze en vergelijkbare sites (als je via Display advertising het Display Netwerk target).
  • Je getargete apparaten: hoe goed je advertenties hebben gepresteerd op verschillende typen apparaten, zoals desktopcomputers/laptops, mobiele apparaten en tablets – je krijgt verschillende kwaliteitsscores voor verschillende typen apparaten.

Een tipje van de sluier

Er zijn ook minder bekende feiten die van belang zijn bij de bepaling van de kwaliteitsscore. Het tipje van de sluier:

  • Je krijgt niet automatisch een hoge kwaliteitsscore door een grote hoeveelheid zoekwoorden op je landingspagina te plaatsen. Google checkt of de inhoud van je advertentie wel prominent op je landingspagina aanwezig is. Verder kijkt Google of je wel werkelijk unieke content biedt en of je business model helder is.
  • ZoekwoordtypeOm de kwaliteitsscore te bepalen gebruikt Google alleen data van exacte zoekwoorden. Klikken op zoekwoorden met het type ‘breed’ of ‘zinsdeel’ tellen niet mee voor de kwaliteitsscore!
  • De kwaliteitsscores (1-10) die aan zoekwoorden worden meegegeven, zijn een afspiegeling van hun prestaties met alle tekstadvertenties binnen dezelfde  advertentiegroep. Het is dus een goede strategie om slecht presterende advertenties te verwijderen, omdat één slecht presterende advertentie de algehele kwaliteitsscore van een zoekwoord negatief kan beïnvloeden.
  • Kwaliteitsscores van zoekwoorden zonder vertoningen hebben geen effect op de kwaliteitsscore, omdat ze geen vertoningsdata genereren. Evenzo normaliseert Google de kwaliteitsscore per positie. Google verwacht dus niet dat de CTR bij een advertentie op positie 8 even hoog is als die van positie 1.
  • Als laatste moet je in gedachten houden dat er een statistisch significante hoeveelheid data aanwezig moet zijn voordat Google de kwaliteitsscore kan berekenen. Dit betekent dat één dag van slechte prestaties niet noodzakelijkerwijs betekent dat je kwaliteitsscore daarmee meteen geruïneerd is.

Heb je vragen over deze blogpost, stel ze dan gerust. Ook voor andere vragen op het gebied van zoekmachine adverteren, zoekmachine marketing en/of social media marketing kun je bij ons terecht. Adwords uitbesteden? Neem gerust contact op!

Als je zelf nog aanvullende wetenswaardigheden kent over de berekening van de kwaliteitsscore, dan lees ik graag je reactie!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie