Geschreven door Mariska van den Berg op

Sinds afgelopen donderdag heeft Google een nieuwe dimensie toegevoegd aan het zoeken op locatie. De zoekmachine is geüpdatet met Place Search, waardoor Google Maps nu nog beter wordt geïntegreerd in de zoekresultaten.

Google verzamelt adresgegevens en andere data van websites zodat bezoekers gemakkelijker bedrijven in de buurt kunnen vinden.

Google Place Search opdracht voor Hotel AmsterdamHet kaartje van Maps wordt automatisch geladen bij locatie gerelateerde zoekopdrachten, zoals in onderstaand voorbeeld bij ‘Hotel Amsterdam.’ Klikken op het kaartje zelf leidt de bezoeker naar Google Maps, en niet direct naar de website van dit bedrijf.

De update heeft gevolgen voor zowel de organische als gesponsorde resultaten.

De zeven locaties die worden weergegeven op het landkaartje (de rode pinnetjes van A t/m G) worden nu geïntegreerd met de organische zoekresultaten, waardoor extra informatie en een afbeelding tevoorschijn komen.

Wanneer de Maps-locaties echter niet overeenkomen met de organische zoekresultaten, dan worden de pinnetjes weergegeven boven de organische resultaten, zoals hier gebeurt. Mocht je beschikken over een toppositie bij een soortgelijke zoekopdracht, dan zou je zomaar je zichtbaarheid en vindbaarheid kwijt kunnen raken wanneer jij niet wordt vertoond op het kaartje!

Hetzelfde probleem ondervinden de gesponsorde resultaten. De AdWords advertenties die in de rechterkolom worden weergegeven, worden naar beneden gedrukt. Dit heeft tot gevolg dat de zichtbaarheid van deze advertenties af neemt. Hoge posities in AdWords worden dus belangrijker. Oftewel, adverteerders moeten meer betalen om duidelijk vertoond te worden.

De zichtbaarheid van de advertenties neemt nog verder af doordat het landkaartje dynamisch is. Wanneer op de pagina naar beneden wordt gescrolled, beweegt het venster mee, waardoor deze de advertenties overlapt.

Hoe kom ik in Google Maps?

Waar de vindbaarheid uit organische en gesponsorde resultaten dus verminderd, neemt het belang van zichtbaarheid op Google Maps toe. Wil je weten hoe je er zelf voor kunt zorgen dat je bedrijf hier wordt vertoond?

Je kunt je eigen bedrijf toevoegen bij Google Places, voorheen het Bedrijvencentrum. Vul de benodigde gegevens in en nadat Google de aanmelding heeft geverifieerd wordt ook jouw bedrijf vertoond.

Er kan ook nog extra informatie worden opgegeven zoals openingstijden, betaalmethoden en andere details om potentiële bezoekers op weg te helpen.

Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

4 reacties op “Gevolgen van Google Place Search voor adverteerders

  1. Deze feature hadden ze al eerder in Gmail bij emails die een lokatie bevatte. Het is dus van nog groter belang voor bedrijven om in Places te komen. Het is aan te raden voor bedrijven om zelf bij Places zich aan te melden, aangezien er ook handige contactinformatie kan komen omtrent verschillende telefoonnr’s e.d.

    Goede post!

    groeten,

    Stijn Driessen

  2. Derek schreef:

    Bedankt voor je aanvulling Stijn!

  3. Patrick schreef:

    Hoe komt het dat de ene keer wel afbeeldingen mee getoond worden (bijv. bij zoekwoord “bedrijfsuitje Amsterdam”) en de andere keer niet (bijv. bij zoekwoord “bedrijfsuitje Gelderland”)?

  4. Arnout Hieminga schreef:

    I’d have to examine with you here. Which isn’t something I usually do! I enjoy studying a submit that can make folks think. Also, thanks for permitting me to remark!

Geef een reactie