Geschreven door Mariska van den Berg op

Elk jaar in december luister ik weer met veel plezier naar alle goede voornemens van mijn vrienden (meer sporten, minder eten/drinken, meer reizen, meer afspreken, minder geld uitgeven…) want ik weet dan al dat iedereen vol goede moed start op 01-01-2013 en 80% op 02-01-2013 met een super originele smoes weer stopt (“Ja, maar ik heb gister hardgelopen en m’n knie doet zóóó veel pijn. Het is niet verstandig om hiermee door te gaan.”).  Verandering van gewoontes zijn heel lastig.

“Who moved my cheese?”

In december kreeg ik van mijn baas een boekje ‘Who moved my cheese’. Een klein boekje wat je gemakkelijk uitleest maar je enorm aan het denken zet (ik raad iedereen aan om dat boekje eens te lezen). Het gaat erom dat er een groep mensen is die niet echt van verandering houden en liever ergens blijven wat ze vertrouwen.

Als je het aan mij vraagt gaat het in het zakenleven om focus én verandering. Je moet je focussen op de business die je nu draait, om daar het maximale uit te halen. Maar daarnaast kun je prima een projectgroep oprichten om onderzoek te doen naar nieuwe business zodat je daar op tijd bij bent en ook daar het maximale uit kunt halen.

Hoe kun je nou goed inspelen op het gros van de mensen die niet van verandering houden en liever ergens blijven wat ze vertrouwen? En hoe hou je focus op bestaande én nieuwe business? Ik heb hieronder wat voorbeelden gegeven waarvan ik denk dat je als bedrijf eens over moet nadenken. Het liefst met meerdere mensen, zodat je samen kunt brainstormen. Je kunt vasthouden aan de manier van werken en de uitstraling die je nu hebt omdat dat goed gaat, maar misschien kan het nog wel veel beter!

  • Veel bedrijven zijn bezig met het binnenhalen van nieuwe business. De aanbiedingen vliegen je als consument om de oren. Maar wil jij bij een willekeurige energiemaatschappij je contract verlengen, dan krijg je níets! Mijn tip: speel in op je bestaande klanten door ze te bedanken voor hun trouw. Je kunt iets gratis weggeven maar ze laten weten dat ze gewaardeerd worden doet vaak ook al wonderen!
  • Als ik google op dienstverlenende bedrijven dan zie ik heel vaak ‘goede service’ terugkomen in de advertentietekst. Vervolgens kom ik op de site en zie ik daar niets van terug. Volgens mij weten mensen niet eens meer wat ‘goede service’ inhoudt. Mijn tip: service is vaak iets wat het personeel van het bedrijf verleent, dus laat mij kennis maken met die mensen. Een persoonlijk stukje op de site van een klantenservice-medewerker kan sympathie opwekken en… vertrouwen!
  • “Wij bieden hoge kwaliteit panty’s” lees ik in een advertentietekst. En vervolgens zie ik een korte omschrijving van het product: zacht, perfecte pasvorm, comfortabel en sterk. Voor mij een perfecte omschrijving van het product. Maar zelfs dit kan beter! Want “hoe ontzettend frustrerend is het dames, als je een presentatie geeft en nét daarvoor trek je een ladder in je panty? Of als je een tijdje hebt gezeten en bij het opstaan voel je al dat de panty weer is afgezakt? Los dat maar eens op een onopvallende manier op… Door de perfecte pasvorm en het stevige materiaal heb je daar met deze panty van merk X geen last van!” Door het creëren van een vervelende situatie, waarin vele zich herkennen, en het aanbieden van een perfecte oplossing voor het probleem zullen meer dames kiezen voor deze panty.
  • “Wij hebben veel ervaring in branche X” zie ik in een advertentietekst. Vervolgens kom ik op de site en zie ik daar het scala aan dienstverlening wat het bedrijf aanbiedt. Wat ik daar niet terug zie komen is iets waaruit blijkt dat ze ervaring hebben. Stel nou dat ze daar klantcases omschrijven met het probleem van de klant én de oplossing die zij hebben gegeven. En dat over een langere periode, bijv. over de laatste 5 jaar. Dát geeft mij het vertrouwen dat dit bedrijf de ervaring in huis heeft.

Wat bij alle vier de voorbeelden belangrijk blijft, is dat je wil veranderen. Je kunt met heel veel adviezen komen, maar een bedrijf moet wel wíllen veranderen. Mijn tip is om een aantal mensen binnen het bedrijf verantwoordelijk te maken voor het project ‘Change’. Daarnaast hou je de rest van de mensen in eerste instantie gefocust op je huidige manier van werken. Zodra je een goede presentatie in elkaar hebt gezet ga je hier met het hele bedrijf (of de hele afdeling) naar kijken. Luister goed naar alle voor- en tegenargumenten en vindt vervolgens met z’n allen een manier om te veranderen. Als je een verandering wilt doorvoeren en je wilt dat het een succes wordt dan moet je iedereen er bij betrekken, anders zal je teveel last ondervinden van mensen die niet willen veranderen.

Kortom; bespreek je goede voornemens met iedereen en luister goed naar je personeel. Samen moet je er uiteindelijk voor zorgen dat de verandering doorgevoerd wordt, van het management tot aan degene die de telefoon beantwoord!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie