Geschreven door sjoerd op

Google +1, de tegenhanger van de like button van Facebook?

Google en Social Media. Het is een combinatie die lang niet altijd succesvol is gebleken. Deze week deed Google weer een poging om ‘socialer’ te worden. De +1 functie is geïntroduceerd. Met de +1 functie krijgt de gebruiker de mogelijkheid om een zoekresultaat aan te bevelen. Deze aanbeveling is gekoppeld aan je Google Profile. Als relaties binnen je Google Profile een link hebben aanbevolen, zie je dat terug in het zoekresultaat.

Momenteel werkt deze functie alleen nog in Google.com na het activeren van de functie. Meer informatie over de functie lees je hier en vind je in onderstaand filmpje.

Een vergelijkbare functie kennen we al als de Facebook Like button. Een belangrijk verschil is de plaats van de aanbeveling en het achterliggende netwerk. Met de Facebook Like button kun je pagina’s en onderdelen van pagina’s aanbevelen binnen je netwerk. Met Google +1 kun je alleen zoekresultaten aanbevelen.

Facebook heeft zo’n 500 miljoen leden. Op dit moment heb ik geen actuele gegevens van het aantal Google Profile accounts. Je kunt aannemen dat dit er minder zijn. De impact van de Google +1 is dus een stuk beperkter dan de Facebook Like button.

Ook de plaats van de button is een nadeel. Op het moment dat je een zoekopdracht doet en klikt op een resultaat zie je dan pas of die pagina ook van toegevoegde waarde is. Op die plek kun je nu nog geen Google +1 toevoegen. Je moet dus terug naar het resultaat en daar op +1 klikken. De optie om op pagina’s, zoals Facebook heeft, (onder)delen te voorzien van +1 zal binnenkort volgen.

+1 een rankingfactor?

Direct na de lancering werd de suggestie gewekt dat dit een rankingfactor kon worden/zijn. En als dat zo is, dan is het misschien wel heel fraudegevoelig. Gelukkig is dit niet het geval. En wel om de volgende redenen:

  • Bij webpagina’s die vaak voorzien worden van +1 door lege (passieve) profielen zal Google de kwaliteit van het profiel als parameter hanteren.
  • Wanneer +1 een rankingfactor wordt dan loert daar het gevaar voor het ‘verkopen’ van +1 door actieve profielen.

Google zal de +1 wel gebruiken voor het verder inzicht krijgen in zoekgedrag.

Wordt +1 een succes?

Ik ben bang van niet. Er zijn in het verleden al vergelijkbare initiatieven gelanceerd. Zo was er de mogelijkheid om door middel van een ster een pagina actief te promoten. Deze functie werd niet gedeeld met je netwerk en was dus alleen voor jezelf. Ook was er de mogelijkheid om een pagina zelf naar boven of naar beneden te plaatsen in het resultaat. Wederom alleen voor jezelf.

Dit is niet de belangrijkste reden waarom ik denk dat het geen doorslaand succes wordt. Het succes van deze functie zit in de gebruikers. En laat Google Profile daar nu net niet succesvol in zijn. Wat heeft een gebruiker eraan om een zoekresultaat aan te bevelen als niemand in zijn netwerk dit ziet? Of, sterker nog, als die gebruiker (bijna) geen netwerk heeft.

Wil Google dit tot een succes maken dan moet het hard werken aan het creëren van een netwerk met Google Profile.

Afwachten dus

Ik schiet het niet direct af en zie wel degelijk de voordelen van het social delen van resultaten. Wel ben ik sceptisch over het succes vanwege het ontbreken van een goede gebruikersdatabase. Ik kan niet in een glazen bol kijken dus laten we afwachten wat het teweeg brengt en of deze functie er over een half jaar nog steeds is.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de +1 functie vinden dus schroom niet en reageer!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie