Geschreven door Timo Fleer op

Google Ads blijft innoveren. In onze vorige blogpost hadden we het al over de nieuwe tekst advertenties. Tijdens het Google Accelerate event is er een functie aangekondigd en inmiddels is deze nu voor iedereen beschikbaar. Het gaat om zogenaamde ‘Smart Shopping Campaigns’, zij maken het campagnebeheer eenvoudiger omdat er hierbij gebruik wordt gemaakt van een geautomatiseerde plaatsing en biedstrategie van je advertentie. Kortgezegd houdt het in dat je advertentie zowel op Google Shopping, YouTube, Display en via Remarketing vertoond kan worden. Dat is handig! De eerste resultaten voor onze klanten zijn verrassend goed. En omdat we zo enthousiast zijn over deze nieuwe feature leggen we je graag uit hoe jij hiermee kunt starten.

smart shopping

Wat heb je nodig voor een Smart Shopping Campagne?

Hoe meer informatie je jouw Smart Shopping account geeft, hoe beter deze zal draaien. Daarom kun je het best de volgende onderdelen instellen:

  • In je Google Ads account moet je conversie tracking inclusief conversie waarde hebben ingesteld. Zo weet Google precies wat de gemiddelde orderwaarde is van het product. Hier gaat hij op aansturen. De bestaande Shopping campagnes hebben minimaal 20 conversies nodig in de afgelopen 45 dagen.
  • De Google Remarketing Tag moet actief zijn met meer dan 100 actieve gebruikers. Bij voorkeur ingesteld met dynamische waarde zoals bekeken product, winkelmandje en categoriepagina’s.
  • Alle voorwaarden voor Google Shopping. Zo moet je een Google Merchant Center account koppelen en een goedgekeurde Shopping Feed hebben.
  • Maak zo veel mogelijk verschillende advertentievariaties. Zo kun je teksten, afbeeldingen en video’s aanleveren aan het systeem.

Waar wordt mijn advertentie dan vertoond?

Afhankelijk van de door jou aangeleverde advertenties kunnen de advertenties vertoond worden op:

  • Google Shopping
  • Google Display Netwerk
  • YouTube
  • Gmail

Google zal gebruik maken van geautomatiseerde Ads en plaatsingen. In de praktijk betekent dit dat Google zelf kiest op welk platform jouw advertentie het meest relevant is. Daarnaast zal Google de bieding hier automatisch instellen om het maximale aantal conversie waarde te behalen. Hierdoor zal je Return On Advertising Spend (ROAS) zo hoog mogelijk zijn.

De valkuilen van een Smart Shopping Campagne

  • Stel het juiste dagbudget in! Een te laag dagbudget zal je campagne laten stilvallen. Bereken dus goed wat je maximaal wilt uitgeven per dag.
  • De biedstrategie staat automatisch op maximale conversiewaarde binnen het budget. De meeste klanten hebben een ideale ROAS. Deze target ROAS is erg belangrijk om goed in te stellen.
  • Bekijk goed met welke producten je wilt adverteren. Vaak zitten in je Google Shopping campagne meerdere type producten. Maar heb je hier ook allemaal de zelfde marge voor? Focus je in Smart Shopping op de juiste producten. Je kunt de accessoires bijvoorbeeld uitsluiten voor deze campagne.
  • ‘Content is King’ of ‘Garbage in, Garbage out’ en alle andere marketing spreekwoorden die je al veel te vaak hebt gehoord zijn hier ook van toepassing. Vergeet niet hoe belangrijk sterk advertentiemateriaal is. Zonder goede uitingen zal deze campagne ook een lager resultaat halen.
  • Let op de overlap met andere campagnes. Aangezien Smart Shopping veel verschillende advertentie types bevat kan het zijn dat deze overlapt met je andere campagnes. Overlap kan zorgen dat één van de campagnes stilvalt.

Direct starten

De eerste resultaten bij onze klanten zijn verrassend goed. Wil jij ook direct starten met Smart Shopping Campaings. Neem dan gerust contact met ons op. We zijn telefonisch bereikbaar op (030) 711 55 55, of stuur een mailtje aan info@zeo.nl. Onze specialisten staan je graag te woord.

| |

Geef een reactie