Geschreven door Mariska van den Berg op

Wanneer je net begint met Google AdWords komen er een heleboel data op je af. Kliks, conversies, CTR, CPC, vertoningen, etc. Het is voor beginners best lastig om juiste conclusies uit al die data te trekken!

Het tabblad dimensies kan zowel beginners als gevorderden helpen. In deze post wil ik een paar onderdelen benoemen en gelijk aangeven wat voor  conclusies je hieruit kunt trekken.

Dag van de week

Wanneer je dit selecteert krijg je de kliks, vertoningen, CTR, etc. per dag te zien. Ook zie je de conversies en het succespercentage. Op het moment dat je een gering budget hebt wat elke dag op gaat, dan kun je er voor kiezen ‘advertentieplanning’ te gebruiken op basis van deze statistieken. Als je ziet dat er op zaterdag en zondag hele dure conversies behaald worden dan kun je die dagen onderbreken en het dagbudget verdelen over maandag t/m vrijdag. Dan kun je op die dagen meer (goedkope) conversies behalen!

Bestemmingspagina’s

Het doel van een AdWords campagne is om leads, verkopen, offerte-aanvragen, etc. te genereren. Die ‘conversie’ vindt plaats op je website en is dus afhankelijk van je bestemmingspagina. Als die niet aanslaat bij de gebruiker, dan is diegene weg. Het is dus belangrijk om te testen welke pagina op je website beter werkt. Schrijf in een advertentiegroep twee precies dezelfde teksten op de bestemmingspagina na. Bij de dimensies kun je zien welke bestemmingspagina een hoger conversiepercentage heeft.

Maand / Kwartaal

In Google Analytics kun je heel gemakkelijk twee verschillende periodes met elkaar vergelijken. In AdWords is dat veel lastiger. Op het tabblad dimensies kun je bijvoorbeeld een jaar selecteren en dan de dimensie ‘maand’ aanzetten. Het systeem laat dan zien wat het aantal clicks, conversies etc. per maand zijn. Dus kun je in één oogopslag 2 jaren met elkaar vergelijken. Analyseer of je een trend kunt ontdekken in de goede maanden. Dan weet je dat je aankomend jaar in die maanden meer geld kan investeren! Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n overzicht.

Ben je druk met AdWords bezig maar denk je dat je meer rendement eruit kunt halen? Wij helpen je graag! Door middel van een goede analyse door één van onze Internet Marketeers kun je al snel verbetering zien. Neem contact met ons op voor meer informatie!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Statistieken lezen met Google AdWords Dimensies

  1. Rutger schreef:

    Hoi Mariska,
    Via Google kwam ik op deze pagina uit. Zomaar even een vraagje, wie weet kun jij mij helpen; weet jij of het mogelijk is om in GA niet 2, maar meerdere kwartalen te vergelijken? Dus bijv. 4 opeenvolgende kwartalen in 1 jaar, i.p.v. 1 jaar als geheel?
    Hoor misschien van je, dank!

  2. Mariska schreef:

    Hi Rutger,
    Excuses voor de late reactie. Het is niet (makkelijk) mogelijk om meerdere kwartalen met elkaar te vergelijken. Je kunt wel een Aangepast Rapport maken. Daarin kun je statistieken opnemen (bezoekers, gem. tijd op de site, etc.). Vervolgens kun je in de dimensie de maand opnemen. Als je dat rapport exporteert naar excel kun je de kwartalen optellen, vergelijken en eventueel nog in een grafiek zetten. Ik hoop dat je hiermee verder komt.
    Mvg, Mariska

Geef een reactie