Geschreven door Timo Fleer op

Al eerder heeft mijn collega Sjoerd geschreven over de Google AdWords Editor, en wat je daarmee kunt doen. Deze handige gratis tool van Google maakt het mogelijk om offline je Adwords-campagnes te maken, te bewerken en te beheren. Doordat het daarin mogelijk is om bulksgewijs wijzigingen te doen, en doordat het zo simpel werkt, is het een onmisbare tool voor iedereen die efficiënt zijn AdWords-account wil beheren.
Hieronder belicht ik enkele handigheden van de Google AdWords Editor, waarvan ik dagelijks gebruik maak.

1. Werk met de meest recente gegevens

Voor je van start gaat met de Google AdWords Editor, is het belangrijk dat je altijd eerst de meest recente wijzigingen ophaalt. Niet alleen werk je anders met wellicht foute gegevens, maar ook kunnen er anders conflicten ontstaan bij het terug uploaden van je wijzigingen naar het AdWords-account. Kies dus altijd eerst recente wijzigingen ophalen > meer gegevens (langzamer)

Recente wijzigingen op halen Adwords Editor

Accounts bijwerken in Adwords Editor

 

Als je met statistieken gaat werken, zorg er dan voor dat je altijd eerst de meest recente statistieken download. Kies Statistieken weergeven > Volledig account (langzamer)

Als je dat gedaan hebt, kun je aan de slag.

2.     Knip en plak om te verplaatsen of te kopiëren binnen een account

Je kunt hele campagnes, of onderdelen daarvan, heel simpel knippen en plakken. Vaak wil je bij het toevoegen van een nieuwe campagne dezelfde instellingen aanhouden als de al bestaande campagnes, en ook eenzelfde soort opzet gebruiken. Het is dan ideaal om een al bestaande campagne te knippen en te plakken, en vervolgens met de ‘zoek-vervang’-functie de nieuwe campagne verder op te bouwen.

Selecteer hiervoor bij het tabblad campagnes één of meer campagnes. Daarna kun je de betreffende campagnes en hun gehele inhoud kopiëren: kies bewerken > kopiëren

Je kunt ook alleen de campagne-instellingen kopiëren: kies daarvoor bewerken > speciaal kopiëren > shell van campagne kopiëren

Verander tot slot de namen van de nieuwe campagnes en voer verder de benodigde wijzigingen door.

3.     Knip en plak om te verplaatsen of kopiëren naar een ander account

Voor wie meerdere accounts beheert: je kunt ook (een gedeelte van de) inhoud uit het ene account verhuizen naar een ander account.

  1. Selecteer weer de gewenste inhoud en kies of je de hele campagne-inhoud wil kopiëren (bewerken > kopiëren) of alleen de instellingen (bewerken > speciaal kopiëren > shell van campagne kopiëren).
  2. Als je de campagne-inhoud wilt verplaatsen, kies je vervolgens voor bewerken > knippen
  3. Daarna kies je bestand > account openen
  4. Selecteer het betreffende account en kies account openen
  5. Kies bewerken > plakken
  6. Verander tot slot de namen van de nieuwe campagnes.

Zo simpel is het!

Belangrijk hierbij zijn nog wel de volgende twee kanttekeningen:

  • De statistieken van de gekopieerde campagnes, zoals vertoningen en klikken, worden niet meegenomen bij het knippen en plakken.
  • Let ook even goed op als je een flexibele biedingsstrategie of de conversion optimizer gebruikt. Bij het importeren van de gekopieerde campagne wordt namelijk handmatig cpc-bieden ingesteld in plaats van je eerder ingestelde biedingsstrategie.

4.     ‘Zoek en vervang’ functie

De ‘Zoek en vervang’ mogelijkheid is een basisfunctionaliteit van de Editor, waarmee je het gros van je bewerkingen zult doen. Voor van alles kun je de ‘zoek en vervang’ functie gebruiken. Je kunt stukken tekst in advertenties bulksgewijs vervangen, of alle bestemmings-URL’s in één keer wijzigen. Ook kun je binnen meerdere zoekwoorden tegelijk dezelfde wijzigingen doorvoeren, bijvoorbeeld door één woord te vervangen voor een ander woord. Of door in één keer alle woorden die je er ‘breed’ in hebt staan, er ook ‘exact’ in te zetten.

  1. Om meerdere advertenties tegelijk aan te passen, ga je eerst naar het tabblad Advertenties.
  2. Daarna ga je links op je juiste campagne staan. Of als je alle advertenties over je hele account wilt wijzigen, ga je op de account-naam staan.
  3. In het scherm met de advertentieregels selecteer je de juiste advertenties
  4. In de velden eronder kun je bulksgewijs de onderdelen van de advertenties wijzigen.
  5. Door ‘tekst vervangen’ te kiezen, kun je bepaalde woorden in de advertenties bulksgewijs vervangen. Ook kun je ‘tekst toevoegen’. Ideaal om snel grote bewerkingen te voltooien.

Om het zoektype van zoekwoorden bulksgewijs te wijzigen, of om ze er zowel breed als exact in te zetten bijvoorbeeld, kun je op dezelfde manier werken. Kopieer en plak, en wijzig de opties voor zoekwoorden.

5. De wijzigingen uploaden naar je account

Klaar met je bewerkingen? Dan is het tijd om ze online te zetten. Kies Geselecteerde campagnes doorvoeren. Let hierbij ook even goed of het juiste vinkje is geselecteerd (vaak is dit Alle campagnes).

Wijzigingen doorvoeren in Adwords Editor

Heb je nog vragen over het gebruik van de Google Adwords Editor, of over AdWords in het algemeen? Neem gerust contact op! Of heb je nog andere handige tips voor het gebruik van de Google Adwords Editor? Laat je tips achter in een reactie. We zijn benieuwd!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie