Geschreven door Mariska van den Berg op

Google AdWords EditorOmdat Google zo groot is en zoveel te bieden heeft, kunnen veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Het gevolg is dat vele handige hulpprogramma’s niet bekend zijn bij de meerderheid van de mensen die zich met Google Adwords bezig houden.

Neem bijvoorbeeld de Google Adwords Editor. Dit hulpprogramma is gratis te downloaden bij Google. Het biedt de mogelijkheid om in een offline omgeving gemakkelijk wijzigingen door te voeren voor Adwords campagnes. Enkele voordelen zijn:

  • Op elk gewenst moment wijzigingen naar AdWords uploaden
  • Verzoek tot vrijstelling aanvragen voor advertentieteksten
  • Eenvoudig navigeren door een of meer accounts
  • Snel grootschalige wijzigingen aanbrengen en doorvoeren
  • Geavanceerd zoeken en bewerken
  • Items kopiëren naar of verplaatsen tussen campagnes, advertentiegroepen en accounts
  • Een back-up van je account maken voor archivering of om te delen
  • Eenvoudig landingspagina’s op zoekwoordniveau instellen

Bovenstaande zijn allemaal punten die het tijdsefficiënt beheren van Adwords campagnes bevorderen. Twee voordelen wil ik in deze post extra uitlichten.

Verzoek tot vrijstelling

Nadat het uploaden van gemaakte wijzigingen via de Google Adwords Editor is voltooid, geeft het programma gelijk een overzicht van eventuele fouten die zich voordoen. Denk hierbij aan advertentieteksten die worden afgekeurd. Tevens biedt het de mogelijkheid hiervoor “een verzoek tot vrijstelling” in te vullen. In dit regelvak kun je aangeven waarom jij wel zou mogen adverteren op een bepaald product. Wellicht omdat jij wel toestemming hebt om op een bepaald merk te adverteren, aangezien het desbetreffende merk je hier toestemming voor heeft gegeven. Dit verzoek versnelt vervolgens het keuringsproces van de advertenties.

Een voorbeeld ter verduidelijking: in advertentieteksten schrijf je over vacatures in de Randstad. Aangezien Randstad een bij Google geregistreerde merknaam is van Randstad Uitzendbureau kan dit voor problemen zorgen. Je kunt dan bij je “verzoek tot vrijstelling” aangeven dat je doelt op het gebied Randstad, en niet verwijst naar het Randstad Uitzendbureau.

Back-up van Campagne

Bij het beheren van een Adwords campagne voer je wel eens tests uit. Werken hogere posities bijvoorbeeld beter voor het rendement? Om daar achter te komen moet je het proberen. Om dit te bewerkstelligen moet je soms rigoureuze aanpassingen maken in je campagne. Dan is het handig om een back-up te maken van een Adwords campagne voordat je die aanpassingen doet. Mocht na een periode van testen blijken dat je aanpassingen niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd, dan kun je met behulp van die back-up weer heel gemakkelijk terug naar het oude niveau van je campagne.

Wanneer je een Adwords campagne beheert, biedt de Google Adwords Editor dus wat handige voordelen die het beheren gemakkelijker en tijdsefficiënter maken. Mocht je uiteindelijk toch de beslissing nemen om het beheer uit te besteden, dan houden ik en mijn andere collega’s van ZEO zich van harte aanbevolen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie