Geschreven door Mariska van den Berg op

Sinds kort heeft Google weer een nieuwe mogelijkheid toegevoegd voor het beheer van Adwords campagnes: “automatiseren”. Met deze mogelijkheid kunnen campagnes gedeeltelijk automatisch worden beheerd. Dit biedt de mogelijkheid om veel tijd te besparen met ’standaard’ beheeracties binnen Adwords campagnes zoals het verhogen of verlagen van biedingen of het onderbreken van bepaalde zoektermen. Op deze manier kan meer tijd vrij gemaakt worden voor strategisch beheer van je online campagnes.

Wat kun je automatiseren in Adwords?

De optie ‘automatiseren’ biedt tot nu toe de volgende mogelijkheden:

Wanneer je een Adwords campagne bijvoorbeeld erg strak beheert op conversies (aankopen of ingevulde contactformulieren), kun je met ‘automatiseren’ een regel instellen die ervoor zorgt dat elke 7 dagen woorden uit de campagne worden gefilterd die 100 klikken of meer hebben gegenereerd, maar geen conversies hebben opgeleverd. Zie onderstaand voorbeeld.

Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden: zo kun je automatisch biedingen verhogen op woorden waarvan de advertenties een te lage positie hebben of biedingen verlagen op woorden die te hoge kosten per klik hebben. Ook kun je woorden onderbreken die te hoge kosten per conversie (CPA) genereren. De acties die je automatiseert, kun je zo volledig afstemmen met het doel van je Adwords campagne.

Nadelen van automatiseren

Het is wel duidelijk dat automatische regels je enorm veel tijd kunnen schelen. De verleiding is groot om meteen een set aan regels in te stellen waardoor je geen omkijken meer hebt naar je Adwords campagnes. Er kleven echter nadelen aan automatiseren: er worden bijvoorbeeld geen uitzonderingen gemaakt op regels. Wanneer je in principe een zoekterm met bepaalde kosten per conversie zou onderbreken, maar er uitzonderingen bestaan op deze regel dan is het niet altijd handig om een regel te maken. Tenzij je het niet erg vind dat er elke week zoektermen worden onderbroken, die je vervolgens toch liever weer aanzet. Op die manier kost de optie echter juist extra tijd. Het is dus handig om de optie alleen te gebruiken als je een campagne goed genoeg kent.

Heb je vragen over Adwords automatiseren? Neem gerust contact met ons op via 030 711 55 55 of via het contactformulier.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie