Geschreven door Mariska van den Berg op

vitaminstorelogo_long_cmyk_grijsoranje2

Sinds het online gaan van deze weblog hebben we al diverse tips gegeven voor het beheren van AdWords campagnes. Bijvoorbeeld hoe je gebruik moet maken van de conversiedoelen in Google Analytics en dat je geduld moet hebben tijdens het AdWords beheer.

Het beheren van AdWords campagnes doen wij met veel passie voor onze klanten. Een daarvan is www.vitaminstore.nl: een webshop met ruim 1.500 artikelen. Daarnaast hebben ze 17 winkels verspreid door het land.

Doel van de AdWords campagne

Deze klant wilde meer omzet uit hun webshop halen. Zelf hadden ze enige maanden ervaring met het opstellen, beheren en optimaliseren van AdWords campagnes. Ze merkten dat er te weinig tijd en kennis voorhanden was om hier grote slagen in te maken. De doelstelling die wij kregen was duidelijk: zoveel mogelijk omzet en bestellingen genereren. Uiteraard was er een duidelijke richtlijn voor de maximale kosten per bestelling.

Allereerst werden de randvoorwaarden voor een goede AdWords campagne gecreëerd:

  • Inventarisatie en afstemming van de doelstellingen
  • Het installeren en configureren van het Analytics account
  • Het offline opbouwen van de campagnes (inclusief de ruim 1.500 producten)

Investeren in het begin

Nadat we deze stappen doorlopen hadden zijn we per 1 oktober 2009 online gegaan met een brede AdWords campagne. In deze campagne zijn we op productniveau maar ook op categorieniveau gaan adverteren. Bijvoorbeeld op de woorden vitamine en vitamines online en stacker.

Door in het begin voor een brede invalshoek te kiezen loop je het risico om woorden te activeren die uiteindelijk niet blijken te converteren. Toch is dit de methode waarin wij geloven. Eerst meten, daarna pas conclusies trekken.

Na de eerste maand hadden we al veel woorden geëlimineerd vanwege het achterblijven van resultaat. Daarnaast konden we ook de succesvolle woorden steeds verder uitbreiden. Na 2 maanden zaten we strak op het gestelde doel en zijn we een lange termijn samenwerking aangegaan. Het doel is nog steeds duidelijk: zoveel mogelijk omzet uit de webshop genereren.

Het stappenplan dat we voor deze AdWords campagne hebben gevolgd is als volgt:

  1. Het meetbaar maken van alle resultaten. Dus ook de gegenereerde omzetten.
  2. Zoveel mogelijk relevante woorden in de verschillende campagnes zetten.
  3. Zorgen voor een stabiele stroom aan goedkope conversies.
  4. Testen van verschillende advertentievarianten.
  5. Het uitbreiden van succesvolle (groepen) woorden.
  6. Het creëren van een lijst met irrelevante, negatieve zoekwoorden.

De stappen 2 tot en met 6 zijn een continue proces waar we goede resultaten mee hebben gehaald.

Resultaat op de lange termijn

Om niet teveel in details te treden over de werkzaamheden laat ik met trots de resultaten zien. De resultaten zijn die van februari in vergelijking met oktober.

  • Een stijging van het aantal conversies van 292%
  • Een daling in de gemiddelde kosten per bestelling van ruim 37%

Op dit moment zijn we bezig om Google AdWords Remarketing, conversie optimalisatie en bannering in het Google Partnernetwerk uit te rollen voor nog meer conversies en nog lagere kosten per bestelling.

Deze case laat zien dat extra investeren in het begin van een AdWords campagne zorgt voor het optimale rendement op de (middel)lange termijn.

Heb je ook het idee dat je meer uit AdWords kunt halen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op of vraag onze AdWords handleiding aan.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie