Geschreven door Anna op

Is het jou al opgevallen dat de Google zoekinterface is aangepast? Vanaf 22 februari 2016 laat Google namelijk geen AdWords advertenties meer zien aan de rechterzijde.

Wat houdt deze Google AdWords verandering in? 

Waar eerst 3 zoekadvertenties verschenen en maximaal 8 aan de rechterzijde, staan er nu nog maar 4 zoekadvertenties. Adverteren aan de rechterkant heeft Google niet helemaal uitgesloten. Er staan namelijk nog wel Google Shopping advertenties. Naast de 4 zoekadvertenties bovenaan de pagina, vertoont Google ook 3 zoekadvertenties onder de organische resultaten. Deze zoekadvertenties vallen alleen wel minder op.

De voornaamste reden voor deze verandering is het gelijktrekken van de mobiele en desktop weergave, waarbij meer plaats is gemaakt voor Google Shoppingadvertenties. Deze nieuwe look van Google AdWords ziet er als volgt uit:

Google Adwords

De impact van deze verandering

  1. Minder vertoningen en klikken op je advertenties
    Voorheen was het minder erg om op positie 4,5,6 te eindigen. Je stond alsnog boven de vouw. Nu is de kans dat je vertoond wordt kleiner, aangezien de concurrentie voor de posities 3 en 4 groter wordt.
  2. Stijging van de gemiddelde kosten per klik
    Nu de advertentievertoningen aan de rechterzijde zijn verdwenen, is het nog belangrijker om een toppositie in te nemen. Voor bedrijven met een klein budget wordt het lastig om te concurreren.
  3. Minder organische zoekresultaten boven de vouw
    De organische resultaten hebben minder kans om zich te vertonen boven de vouw nu er 4 advertenties zijn ingesteld. Dit is wel afhankelijk van de grootte van je beeldscherm.

Wat kunnen we hieraan doen?

Met deze verandering is het belangrijk om je Google AdWords campagne aan te scherpen en vooral in te zetten op zoekwoorden waar je al resultaat uit hebt gehaald.  Nu Google Shopping nog beter in beeld verschijnt, kan je als webshop eigenaar niet meer om Google Shopping heen. Nog geen Google Shopping? Start dan gisteren nog! Lees hier meer over Google Shopping.

Ben jij benieuwd wat deze verandering voor jouw bedrijf/webshop betekent? Bel gerust eens naar 030 711 55 55. Wij helpen je graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie