Geschreven door Eva Meeus op

De makkelijkste manier om de conversies en het rendement van je webshop bij te houden is door gebruik te maken van Google Analytics. Je ziet waar je bezoekers vandaan komen en waar ze je webshop weer verlaten. Je kunt je marketinginspanningen meten en ontdekt met Analytics welke pagina’s goed bezocht worden. Genoeg reden dus om te starten met deze gratis statistiektool.

In de praktijk zien we dat veel mensen alleen niet goed weten op welke manier je Google Analytics nu juist instelt. We leggen het je in deze blogpost daarom graag stap voor stap uit.

Analytics voor je webshop – stap 1: Een account aanmaken

Logisch, maar om de Google Analytics tool te gebruiken heb je een account nodig. Als je al een Google account heb dan kun je vanuit één login meerdere Google Analytics accounts beheren. Heb je nog geen account? Geen probleem, het aanmaken in makkelijk en gratis. Ga hiervoor naar www.google.com/analytics en klik rechts bovenin op de knop ‘Een account maken’.

Analytics voor je webshop – stap 2: Een tracking code plaatsen

Stap twee is het plaatsen van jouw unieke tracking code op je webshop. Door deze code verzamelt en stuurt je webshop de informatie over transacties naar Google Analytics. De tracking code is te vinden door binnen Analytics te klikken op Beheerder > Property > Trackinginfo > Trackingcode.  Je tracking ID start altijd met de letters ‘UA’.

Magento Google Analytics tracking ID

Om de code binnen je Magento shop te installeren volg je de volgende route: System > Configuration > Sales > Google API [Systeem > Configuratie > Verkopen > Google API]. Hier vul je jouw Tracking-ID in en activeer je de Google Analytics tracking (door op ‘yes’ te klikken).

Analytics voor je webshop – stap 3: Google Analytics instellen

Om op de juiste wijze de informatie binnen Google Analytics te verzamelen is het van belang om je account goed in te stellen.

E-commerce bijhouden

Om je verkopen uit je Magento shop bij te kunnen houden zijn er twee methoden waarop je conversies kunt meten. Met Standaard e-commerce-rapporten in Google Analytics kun je alle verkoopactiviteit bijhouden en analyseren. Denk hierbij aan productgegevens, de gemiddelde waarde van het winkelmandje, het conversiepercentage, etc.

De optie Geoptimaliseerde e-commerce biedt aanvullende functionaliteiten waarmee je dieper op de data in kunt gaan door te zien wanneer klanten artikelen aan hun mandje hebben toegevoegd, of na hoeveel tijd ze hun aankoop hebben voltooid. Meer informatie over het instellen van deze twee methoden vind je hier.

Om e-commerce bij te houden ga je naar: Beheerder > kies je data weergave > E-commerce-instellingen > ‘E-commerce inschakelen’ en klik op AAN. Vergeet niet je instellingen op te slaan.

Magento Google Analytics e-commerce

Rapporten inschakelen

Het bijhouden van de verkopen in je webshop is stap één. Je wilt voor marketingdoeleinden natuurlijk nog wel iets meer van je klanten weten dan alleen: wanneer heeft mijn klant iets gekocht en hoeveel waarde had dit. Dit kan door het inschakelen van zogenaamde rapporten in Google Analytics. Hiermee krijg je bijvoorbeeld inzicht in de demografische gegevens van je bezoekers, zoals geslacht en leeftijd. Binnen Analytics staat deze optie standaard uit, dus het is van belang dit handmatig te activeren.

Ga hiervoor naar: Beheerder > Property-instellingen > Advertentiefuncties > ‘Rapporten over demografische en interessecategorieën inschakelen’ en klik op AAN. Vergeet niet je instellingen op te slaan.

Magento Google Analytics rapporten

Uitsluiten van IP-adres

Als je Analytics gebruikt wil je graag weten hoe jouw klanten en bezoekers zich over je webshop bewegen. Wat je medewerkers op je Magento webshop doen is minder interessant en kan zelfs voor een zeer vertekend beeld zorgen. Zorg er daarom altijd voor dat je wanneer je begint met het bijhouden van data, je eigen interne IP-adres uitgesloten is. Dit kun je gemakkelijk instellen in Google Analytics.

Ga hiervoor naar Beheerder > Weergave > Filters > Filter toevoegen. Binnen dit menu kun je een nieuw IP-adresfilter maken om intern verkeer uit te sluiten. De exacte stappen zijn omschreven in het volgende artikel van Google.

Magento Google Analytics uitsluiten IP

Analytics voor je webshop – stap 4: Doelen en doeltrechters instellen

Een doel aanmaken

Elke Magento webshop heeft doelen die je meetbaar kunt maken. Een doel kan een bestelling in de shop zijn, maar ook een inschrijving op de nieuwsbrief van je webwinkel. Naast het bijhouden van je bezoekers door je tracking code is het dus ook belangrijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Aan elk doel kun je een bepaalde waarde hangen en zo kun je al je inspanningen meetbaar maken en het rendement van je shop meten. Wel zo inzichtelijk!

Om jouw doelen in te stellen ga je naar: Beheer > kies je dataweergave > Doelen > + nieuw doel. Hier kun je jouw doel een naam geven, bijvoorbeeld ‘inschrijving nieuwsbrief’ en het type. Geef bij de doeldetails de bestemmings-URL op. In dit geval zou dit kunnen zijn /inschrijving/gelukt. Vergeet niet je doel op te slaan.

Een doeltrechter instellen

Naast het instellen van de doelen is het slim om ook per doel een ‘doeltrechter’ in te stellen.

Een doeltrecher is een omschrijving van (een reeks) pagina’s die je bezoekers waarschijnlijk te zien krijgen voor ze het doel bereiken. Op deze manier kun je goed meten hoe je bezoekers het doel bereiken en als ze afhaken, waar dit dan is. Waardevolle informatie om te optimaliseren dus!

Het instellen van doeltrechter doe je hier: Open je doel > Schakel de optie ‘Trechter’ in. Geef per stap de juiste URL’s in. Als laatste stap of pagina vul je de eindbestemming van het doel in. Vergeet hier ook niet op je doel op te slaan.

Goed om te weten; de gegevens voor de doeltrechters worden weergegeven in het rapport ‘Trechterweergave’.

Analytics voor je webshop – stap 5: Een testbestelling plaatsen

Als je alle stappen gevolgd hebt ben je eigenlijk klaar om te starten met de verzameling van data van je Magento webshop. Om te testen of alle informatie goed overkomt in de statistiektool kun je zelf een testbestelling plaatsen. Let hierbij op dat je dit doet vanaf een IP-adres dat níet is uitgesloten (zie stap 3).

Het lijkt misschien een hele opgave om alles juist in te stellen. Maar eenmaal gereed kun je zoveel waardevolle informatie uit Google Analytics halen. Heb je vragen over het stappenplan of wil je dat wij meekijken in je Google account? Neem dan gerust contact met ons op en we helpen je graag veder.

| | |

1 reactie op “Google Analytics instellen voor jouw Magento webshop

  1. john schreef:

    Bedankt, heldere uitleg en prettige schrijfstijl

Geef een reactie