Geschreven door janwillem op

Als je dagelijks de zoekmachine optimalisatie resultaten van verschillende typen klanten bekijkt, is het belangrijk dat je snel kunt navigeren door Google Analytics. Nu is het voor mij, en waarschijnlijk ook voor jou, prettig als je erachter komt dat dit veel sneller kan. Ik hoop dat jij dit moment nu hebt, ik heb namelijk een custom Google Analytics SEO Dashboard gemaakt waarmee je binnen enkele klikken handige SEO data van een E-commerce website kunt analyseren.

Het Google SEO dashboard voor E-commerce sites

In mijn vorige blogpost heb ik al kort uitgelegd hoe je vrij snel een custom SEO traffic rapport met een duidelijk weekoverzicht samenstelt. Dit rapport geeft een zeer prettig overzicht van de SEO resultaten per week. Deze heb ik uiteraard ook ingesteld in het SEO dashboard.

Het SEO Dashboard geeft mij nét even meer inzicht in de overall SEO resultaten en ook waar eventueel kansen liggen op zoekwoordgebied. Zaken die ik aan het Dashboard heb toegevoegd zijn:

In de linker kolom:

  1. Kwaliteit van het organische verkeer. Hier zie je een timeline van de bounce rate en de gemiddelde bezoekersduur.

2. Hoeveel “branded” SEO transacties, traffic en omzet er is binnengekomen door bezoekers die een zoekwoord hebben gebruikt welke een deel van je merknaam bevatten.

3. Hoeveel “NON branded” SEO transacties, traffic en omzet er is binnengekomen door bezoekers die een zoekwoord hebben gebruikt welke géén deel van je merknaam bevatten, + een tabel met hierin de woorden die de meeste traffic hebben gestuurd.

In de middelste kolom:

  1. Een overzicht timeline van de organische unieke bezoekers en omzet.
  2. Een kleine tabel met unieke bezoekers en omzet per week. Deze tabel is klikbaar en stuurt je naar het custom SEO traffic rapport.
  3. Een overzicht van de 10 zoekwoorden die de meeste bezoekers hebben opgeleverd (branded en non branded).

In de rechterkolom:

  1. Interne zoekopdrachten, de beste AdWords zoekwoorden en de SEO omzet per categorie.

Dit is een dashboard wat ik zelf heb samengesteld, op basis van de data die ik zelf graag snel wil kunnen bekijken.

Voordat je het Google Analytics SEO Dashboard downloadt

Ik zou heel graag van jullie willen weten welke data jij op jouw Dashboards hebt staan, of welke informatie je graag op dit Dashboard terug zou willen zien. Wellicht kan ik dit toevoegen of een geheel nieuw Dashboard voor jou maken!

Laat dus voordat je download even een comment achter, of mail mij op joris(apenstaart)zeo.nl

Download het Google Analytics SEO dashboard en gebruik hem zelf!

  1. Meld je aan bij Google Analytics
  2. Klik op de volgende link en voeg het SEO Dashboard toe aan je eigen Google Analytics account. Het enige wat je nu hoeft te doen is de filters van de branded en de NON branded widgets aan te passen. Dit kun je eenvoudig doen door “deel van je merknaam” te vervangen door een woord uit je merk- of domeinnaam.

Als je dit hebt gedaan zal de widget opnieuw laden en krijg je de juiste data!

Als je wat meer technische informatie over je website wilt, raad ik je onderstaand dashboard aan. Hierin krijg je onder andere info over laadtijden, server response tijd, browserlaadtijden en meer.

Download het Site Performance Dashboard hier.

Wil jij ook een SEO Dashboard, maar heb jij geen webshop?

Als ik op deze blogpost meer dan 10 comments ontvang, zal ik dit Dashboard volledig aanpassen en richten op websites die in plaats van omzet en verkopen graag andere meetdoelen in de rapportage willen zien.

Dus ik zie de reacties graag tegemoet!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “SEO resultaten analyseren Analytics SEO Dashboard

  1. Tom Dullemond schreef:

    Beste Joris,
    Met veel interesse heb ik je blog gelezen. Erg handig het dashboard voor E-Commerce dat je gemaakt hebt en beschikbaar stelt. Ik ben nog redelijk nieuw in E-Commerce land. Ga dus nog wat oefenen met widget aanpassen etc.

    Probleem voor mij is eigenlijk om vast te stellen wat met GA inzichtelijk te maken is en hoe dan de rapportages ingesteld kunnen worden.

    Ga zeker ook ander blogs van je doorsnuffelen.

    Succes met de business en nogmaals bedankt voor het delen.

    Tom

  2. Joris Has schreef:

    Hallo Tom,

    Bedankt voor je reactie, ik ben erg blij om te horen dat je het SEO dashboard gebruikt. Soms is het lastig om te bepalen wat je precies inzichtelijk wilt krijgen in Analytics. Dit verschilt per klant. Ik probeer mij altijd zo veel mogelijk te verplaatsen in de klant. Welke informatie zou ik willen zien als ik de eigenaar zou zijn? Als ik dit gedaan heb en een SEO dashboard voor een klant heb ingesteld, bel ik de klant op om te vragen wat hij nou daadwerkelijk wil zien. Zo kom je vaak tot nieuwe inzichten! Als je echt meer met Analytics wilt doen, adviseer ik je dit blog kaushik.net/avinash/. Als je verder nog vragen hebt, hoor ik graag van je.

Geef een reactie