Geschreven door janwillem op

De komende tijd zal ik in mijn blogposts een aantal door mij veel gebruikte Google Analytics widgets, segmenten en filters delen. Tijdens mijn werk als Zoekmachine Optimalisatie (SEO) consultant analyseer ik regelmatig websitestatistieken van nieuwe en bestaande klanten. Sinds de Google Analytics update van vorig jaar is het veel makkelijker om custom rapporten op te stellen en is het mogelijk is om zelf “dashboards” te maken en te delen. Deze blogpost gaat over het aanmaken van een dashboard en het samenstellen van een, door mij veelgebruikt, custom analytics rapport.

Analyse per week, maand en dag

Ik persoonlijk vind het erg prettig om binnen enkele klikken te kunnen zien hoe bezoekers en verkeer zich in vergelijking met een voorgaande periode gedragen. Om dit te kunnen bekijken kun je het volgende rapport opstellen door in je Analytics account te navigeren naar “custom reporting” of  “aangepaste rapporten” en onderstaande in te stellen:

Aangepast Google Analytics SEO rapport

Wanneer je dit rapport hebt ingesteld, komt dit er als volgt uit te zien:

Ik kijk eerst naar hoe het totale verkeer zich de afgelopen weken en maanden heeft gedragen. Omdat we nu op het ‘weekoverzicht’ tabblad zitten, zie je in de linker kolom de weeknummers staan. Daarnaast zie je gegevens als unieke bezoekers, omzet, aantal transacties, gemiddelde waarde per transactie en bounce rate.

LET OP: Dit zijn de week statistieken van je totale traffic. Als je deze data specifiek voor organisch verkeer (of bijvoorbeeld AdWords verkeer) wilt bekijken, kun je simpelweg het geavanceerde segment “Non-paid Search Traffic” selecteren.

Hierna krijg je in één oogopslag te zien hoe het organische verkeer zich heeft ontwikkeld in de afgelopen weken. Uiteraard kun je in dit rapport switchen van tabblad en de maand- en dag statistieken bekijken.

Als alles wat je zojuist hebt bekeken nieuw voor je is, dan adviseer ik je even een kwartiertje te experimenteren met de aangepaste rapporten in Google. Je kunt hier namelijk ontzettend veel waardevolle informatie uithalen!

In mijn volgende blogpost zal ik laten zien hoe je een Google Dashboard kunt gebruiken om nog sneller inzicht te krijgen in je website statistieken.

Als je vragen hebt betrefende Zoekmachine Optimalisatie of Google Analytics, neem dan gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

3 reacties op “SEO en het nieuwe Google Analytics – Deel 1

  1. Maurice schreef:

    De plaatjes werken niet, waardoor niet te zien is hoe het moet worden ingesteld.

  2. Judith schreef:

    Hoi Maurice, bedankt voor je opmerking. We hebben de plaatjes inmiddels hersteld.

  3. albert jellema schreef:

    op jullie plaatje is het aantal unique visitors gelijk aan visitors. Met nabouwen heb ik zelfde resultaat.

Geef een reactie