Geschreven door Mariska van den Berg op

Als internet marketing bureau hebben we bij Zeo te maken met veel klanten die graag snel een Adwords campagne willen lanceren. Het eerste wat wij doen, wanneer we hiermee aan de gang gaan, is het goed plaatsen van de Google Analytics (GA) codes op de website. Wanneer deze codes al zijn geplaatst, controleren wij of dit goed is gebeurd. Waarom is dit zo belangrijk voor Internet Marketing?

Google Analytics meet effectiviteit

Google Analytics brengt de effectiviteit van je gehele website en je Adwords campagnes in kaart. Als gegevens maar gedeeltelijk of niet goed doorkomen, kun je er geen conclusies aan verbinden en wordt het lastiger je Internet Marketing campagnes te optimaliseren.

We komen helaas vaak tegen dat de data in Google Analytics niet kloppen of zijn “vervuild”. Het is erg belangrijk dat GA dan alsnog goed geplaatst wordt. Wat heb je ten slotte aan een campagne als je de effectiviteit ervan niet kunt meten? Het enige waar je dan op af kunt gaan, is het aantal binnengekomen leads of sales. Maar je weet niet waar die leads precies vandaan komen.

Google Analytics fouten in plaatsing

Het is dus heel belangrijk voor website eigenaars en webbureaus om te controleren of Google Analytics wel goed meet. Veel voorkomende fouten zijn:

  1. Plaatsing van de GA code op een pagina, bijvoorbeeld alleen op de homepage. De Google Analytics code moet echt op elke pagina van de website geplaatst worden. De nieuwe Google Analytics code wordt vlak voor de tag geplaatst.
  2. Google Analytics is niet gekoppeld aan Google Adwords. Als je al een Adwords account hebt en nog geen Analytics, maak je GA account dan aan vanuit de tab in Adwords. Als je al een GA account hebt, kun je deze aan Adwords koppelen via GA “instellingen”.
  3. Gerelateerde domeinen of subdomeinen aan je website worden niet gemeten. Je kunt meerdere domeinen en subdomeinen in een profiel meten door de GA code iets aan te passen. Kijk in de Google Conversion University bij “domains and subdomains” hoe je dit doet. Met name als je binnen een webshop naar een subdomein gaat om af te rekenen, is dit erg handig.
  4. Meerdere websites staan in een Google Analytics account. Doe dit niet! Voor de koppeling aan Google Adwords campagnes is het wel zo handig dat een GA account over een website gaat. Daarnaast voorkom je met een GA account per website dat website eigenaren de GA gegevens van anderen website eigenaren kunnen bewerken.

Google Analytics oplossingen

Het mooie van Internet marketing is dat je alles kunt meten. Maak hier gebruik van en besteed aandacht aan het goed plaatsen van Google Analytics op je website. Controleer de dag na plaatsing van de code of metingen goed doorkomen. Lanceer niet te overhaast een Google Adwords campagne zonder dat je het effect inzichtelijk kunt maken!

Mocht je er niet uitkomen, neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag verder.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Google Analytics voor Internet Marketing

  1. Jeroen van Eck schreef:

    Google Analytics raadt tegenwoordig het gebruik van de asynchrone trackingcode aan. Deze plaats je niet meer voor de , maar voor de . Zie: http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?answer=174090. Dit is ook de code die standaard wordt gegenereerd bij het aanmaken van een nieuwe account. Het is misschien handig om de informatie up-to-date te houden en dit aan te passen.

  2. Judith schreef:

    @ Jeroen: bedankt voor je alertheid, je hebt helemaal gelijk! Ik heb een kleine aanpassing in de tekst gemaakt.

Geef een reactie