Geschreven door nathalie op

Het werd weer eens tijd om naar een eerdere blogpost van mij te kijken. Een google display netwerk logoblogpost die ik twee jaar geleden heb geschreven, ging over het opzetten van een display  campagne in het Google Display Netwerk. Toen heb ik het gehad over een contexttargetingcampagne en een plaatsingstargetingcampagne.
In deze blogpost zal ik een andere mogelijkheid van het Google Display Netwerk bespreken, namelijk het targetten van een campagne op basis van interesses en onderwerpen.

Interessecampagne in het Google Display Netwerk

Binnen een displaycampagne is het mogelijk om interesse categorieën aan te maken. Hierbij worden gebruikers dus bereikt op basis van hun interesses terwijl ze op verschillende pagina’s zitten die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk. Er is een uitgebreide lijst aanwezig met diverse categorieën die uiteenlopen van sport, reizen, mode en nog veel meer! Hieronder vind je diverse interesses:

display netwerk interesses

Stel dat je een interessecampagne voor een winkelcentrum wilt opzetten, dan zijn de bovenstaande doelgroepen interessante doelgroepen. Je richt je hier namelijk op gebruikers die geïnteresseerd zijn in winkelen.

Om deze bezoekers te targetten, maak je een nieuwe campagne aan die gericht is op het Google Display Netwerk. Vervolgens ga je naar de tab ‘interesses en remarketing’ en daar selecteer je de interesses.

google display netwerk tab

Het Google Display Netwerk en targeting op onderwerp

Het is ook mogelijk om een campagne in te richten waarbij er gebruik wordt gemaakt van targeting op onderwerp.  Als je een campagne hiervoor gaat opzetten, dan worden de advertenties geplaatst op websitepagina’s die bijvoorbeeld over muziek of sport gaan.  Om onderwerpen te targetten, ga je als volgt te werk: je zet een nieuwe campagne op die gericht is op het Google Display Netwerk. Vervolgens ga je naar de tab ‘onderwerpen’ zoals hieronder is afgebeeld:

google display netwerk onderwerp

Als je in de advertentiegroep op “targeting” drukt, dan kan je daar kiezen voor onderwerpen en die klik je vervolgens aan. Wanneer je dat gedaan hebt, krijg je een lijst met diverse onderwerpen:

google display netwerk onderwerpen

In dit hulpprogramma is het ook mogelijk om een woord of woordgroep in te typen, dan kom je diverse onderwerpen tegen. Bij de geschikte onderwerpen kan je vervolgens op “het pijltje” drukken zodat het onderwerp wordt toegevoegd.

Tips voor het Google Display Netwerk

Wij adviseren je om voor elk type targeting een nieuwe campagne op te zetten voor display advertising. Op deze manier kan je voor elke campagne een apart dagbudget inzetten. Om te kijken naar de kwaliteit van de plaatsingen adviseren wij je om dit te analyseren in Google Analytics. In Google Analytics kan je namelijk zien hoe de verschillende plaatsingen het doen op basis van kwaliteit. Dit kan je inzien door in Google Analytics naar acquisitie te gaan en vervolgens naar AdWords. Bij AdWords zie je weer een kop met plaatsingen, zoals je hieronder ziet:

google display netwerk analytics

Tot slot kan je in het Google Display Netwerk gebruikmaken van banners en zoekmachine adverteren. Om zoveel mogelijk vertoningen te realiseren, is ons advies om zowel banners als advertentieteksten in te zetten. Op sommige pagina’s is het namelijk niet mogelijk om banners te plaatsen en het is zonde als je op deze pagina’s niet vertoond wordt.

Binnen Zeo hebben wij voor diverse klanten displaycampagnes opgezet. Kan jij hulp gebruiken bij het opzetten van een campagne  in het Google Display Netwerk of wil je AdWords uitbesteden? Neem dan gerust  contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie