Geschreven door sjoerd op

hummingbirdOnlangs kwam Google met een update van het algoritme. Volgens Google zelf was het de grootste update van het algoritme sinds 2010. In deze blogpost antwoord op de vraag: Hummingbird, wat nu?

Het Google algoritme bestaat uit 200 variabelen die bepalen welke zoekresultaten aan de gebruiker worden getoond. Dat dit Google algoritme onderhevig is aan veranderingen, blijkt wel uit onderstaande afbeelding. Hierin zie je dat Google continu wijzigingen aanbrengt om de meest relevante zoekresultaten aan de gebruiker te tonen. De gebruikersrelevantie staat immers centraal bij Google.

Google-door-de-jaren-heen

Eén keer in de zoveel tijd voert Google wijzigingen door in het algoritme. Afgelopen september verklaarde Google dat er een grote update van het algoritme in de maanden daarvoor getest was. Volgens Google zelfs de grootste wijziging van het algoritme sinds 2010! Deze update vervangt vrijwel volledig het oude algoritme. Ik vergelijk het zelf altijd met een auto die qua uiterlijk niet verandert, maar wel een zwaardere motor heeft gekregen om weer een aantal jaar vooruit te gaan. De ‘auto’ van Google is ook naar de garage geweest en heeft enkele nieuwe onderdelen gekregen.

Wat houdt de Hummingbird update in?

Met deze update van het algoritme wil Google zich meer richten op de ‘vragende zoekopdrachten’. Dit houdt in dat de context van de zoekopdracht beter wordt begrepen door Google en een relevantere zoekopdracht zal weergegeven. Volgens Google heeft deze update impact op 90% van de zoekresultaten. Volgens het oude algoritme zouden bij de zoekopdracht “waar kan ik een fiets bestellen” de zoekwoorden “fiets” en “bestellen” los worden gezien. Hierdoor krijg je resultaten over fietsen te zien en bestellen, maar dat is niet wat je wilt.

Met de nieuwe update begrijpt Google de context tussen de verschillende zoekwoorden en zal daarmee tot een beter en relevantere zoekresultaat komen voor de gebruiker. Google zal bij bovenstaande zoekopdracht pagina’s laten zien waarop je een fiets kunt bestellen. Hierdoor is het van belang om qua optimalisatie niet meer te kijken naar de enkele zoekwoorden, maar meer naar de thema’s waarin je gevonden wilt worden.

Moeten we ons zorgen maken qua SEO?

Nee, al het werk dat je in je website hebt gestoken is niet verdwenen. Google zelf zeg dat website eigenaren en SEO’ers zich zorgen moeten maken. De boodschap die zij meegeven is er eentje uit de oude doos: zorg voor originele en relevante content. En daar kan ik alleen maar mee instemmen!

Ben je op dit moment nog niet actief bezig met zoekmachine optimalisatie en wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op voor advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie