Geschreven door Timo Fleer op

Gisteravond  (dinsdag 10 juli 2018) gaf senior vice president Ads van Google Sridhar Ramaswamy een keynote van bijna anderhalf uur over de laatste innovaties binnen hun platformen, analyses en advertenties. Op basis van deze presentatie hebben we de belangrijkste innovaties van 2018 voor jouw op een rijtje gezet. Klik op deze link om de volledige keynote terug te kijken.

Introductie van Google Ads

De avond stond voornamelijk in het teken van Google Ads. De nieuwe naam voor Google AdWords. Voorlopig zal er voor de gebruikers van AdWords niet veel veranderen. Mocht dit in de toekomst wel het geval zijn, dan houden wij je uiteraard op de hoogte. De nieuwe naam zal overigens al wel vanaf 24 juli in gebruik worden genomen.

Google keynote

Introductie van Google Marketing Platform

DoubleClick is geïntroduceerd in 1996. Deze tool is enorm uitgebreid, maar liep tegen wat beperkingen aan wanneer je het wilde integreren met andere tools van Google of derde partijen. Een groot succes was het daarom destijds niet. Google heeft als vervanging van DoubleClick per direct het Google Marketing Platform geïntroduceerd.

Binnen dit platform zullen alle Google 360 producten worden gecombineerd met als doel dat alle tools beter met elkaar samenwerken. Dit platform zal de samenwerking tussen designers, adverteerders en analyticy enorm versterken.

google keynote

Responsive search ads

Google is bezig om het volledige advertentiesysteem te integreren met ‘machine learning’. Waarom zullen marketeers handmatig beslissingen moeten maken, wanneer de data dit ook zelf zou kunnen? Dit zien we al in smart biedingssystemen zoals CPA en eCPC. Maar nu start Google ook met een methode van machine learning in tekst-advertenties.

Door 15 verschillende headlines te schrijven en vier verschillende beschrijvingen zal Google zelf op basis van machine learning op zoek gaan naar de ideale advertentie voor jouw bezoekers.  Een groot voordeel is dat je hierdoor meer ruimte krijgt om te adverteren. Responsieve zoekadvertenties kunnen drie koppen bevatten in plaats van de gebruikelijke twee, evenals maximaal twee beschrijvingsvelden van 90 tekens (in plaats van één beschrijvingsveld van 80 tekens). Ook zal het met dit nieuwe advertentieformaat een stukje makkelijker worden om nieuwe variaties van je advertenties te testen. De bèta-test van Google ziet dat door middel van deze functie de doorklikratio gemiddeld stijgt met 15%. Zonde om deze kans te laten liggen!

Wanneer kan er gestart worden? De functie is nu gestart in de bèta-omgeving. Op aanvraag kunnen wij (als Google Premier Partner) ons hiervoor inschrijven. Neem contact met ons op als je hier meer over wilt weten.

Lokale campagnes

Google realiseert zich dat het steeds belangrijker wordt om online en offline doelen te combineren. Om deze reden is de functie om instore visits te meten het afgelopen jaar steeds verder verbeterd. Deze functie maakt het mogelijk om te zien welke bijdrage je advertenties hebben op winkelbezoekers.  Het is alleen nog niet mogelijk om aan de hand deze inzichten je campagnes aan te sturen.

“Local campaigns” wordt een nieuw campagne type naast Google Shopping, Google Display en Google Search. Local campaigns heeft als doel om zoveel mogelijk bezoekers naar een fysieke winkel te brengen. Wanneer je Google Mijn bedrijf en je advertentie teksten, video’s en banners upload zal Google zelf de rest optimaliseren.

Hierdoor kun je vervolgens binnen lokale zoekopdrachten zichtbaar worden.

google marketing live

Toevoegen van je advertenties aan Google Maps.

google marketing live

Het systeem gaat zoeken naar nieuwe bezoekers via YouTube en Display.

google marketing live

Wanneer kunnen we starten? Deze functie wordt gefaseerd uitgerold. De verwachting is dat dit in de komende maanden beschikbaar wordt in Nederland. We wachten nog even geduldig af. Zodra hier meer over bekend is, laten we het via onze website weten.

Smart Shopping Campaigns

Het creëren van een goede Google Shopping campagne wordt steeds lastiger. Webshops zijn soms weken bezig om een perfecte feed aan te leveren. Hier moest verandering in komen. Google heeft een functie gecreëerd waardoor Google zelf je website ‘crawlt’ om de juiste informatie te zoeken. Op deze manier maakt Google zelf de feed aan en houdt hij alle informatie up-to-date. Door deze innovatie zal starten met Google Shopping een stuk laagdrempeliger worden voor e-commerce partijen.

Daarnaast kun je extra doelen toevoegen aan je Shopping campagne. Nu kun je al je Google Shopping campagne laten optimaliseren voor ROAS (return on advertising spend). Echter is dit vaak niet het enige doel. Met nieuwe functionaliteiten geeft Google je de mogelijkheid om op extra doelen aan te sturen. Zo kun je meerdere doelen kiezen, als store visits of nieuwe klanten. Dit is een mooie kans voor alle webshops die óók een fysieke winkel hebben.

Alle nieuwtjes zien?

Wil je de hele keynote terugzien? Dat kan via YouTube, klik hier om de hele presentatie te bekijken. Heb je een vraag over wat deze innovaties voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn telefonisch bereikbaar op (030) 711 55 55, of stuur een mailtje aan info@zeo.nl. Onze specialisten staan je graag te woord.

 

| | | |

Geef een reactie