Geschreven door sjoerd op

Wil je nieuwe bezoeken naar je website trekken, maar weet je niet hoe? De Google KeyWord Tool biedt een bron aan inspiratie!

Zoekmachine marketing begint met het vaststellen van doelstellingen en een doelgroep. Om de doelgroep aan te spreken is het belangrijk te achterhalen welke zoektermen worden gebruikt door de doelgroep, wanneer zij zoeken naar informatie over de producten of diensten die je aanbiedt. Deze zoektermen zijn eenvoudig te achterhalen met de gratis KeyWord Tool van Google.

De Google KeyWord Tool gebruiken

Via bovenstaande link kom je terecht in het hulpprogramma van Google. Hier kan ervoor worden gekozen om één of meerdere zoektermen op te geven, of om bijvoorbeeld jouw eigen homepagina in te voeren voor zoekwoordsuggesties.

Google Keyword Tool

Via de Geavanceerde opties en filters kun je de doelgroep specificeren, om zo te achterhalen hoe vaak in jouw regio op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Na het invoeren van de term “Zoekmachine marketing”, zien we onderstaande resultaten.

Google Keyword Tool zoekwoorden

Bovenin de tabel vind je het geschatte maandelijkse zoekvolume op de opgegeven term, namelijk “zoekmachine marketing”. In het onderste gedeelte van de resultaten zijn zoekwoord suggesties te vinden die, in de ogen van Google, gerelateerd zijn aan de zoekterm. Zo kun je eenvoudig ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen, maar nog belangrijker: Voor de verschillende termen wordt een indicatie gegeven van het maandelijkse zoekvolume.

Website optimaliseren voor zoekwoorden

Nu dat je weet welke zoekwoorden voor jou van belang zijn, kun je deze implementeren in je online marketing activiteiten. Gebruik de termen bijvoorbeeld voor:

  • Website Optimalisatie: Neem jouw zoekwoorden op in de URL, de teksten en koppen op de pagina, de paginagegevens en in de benaming van je afbeeldingen.
  • AdWords Optimalisatie: Voeg de zoekwoorden toe in je AdWords campagne, zodat je via advertenties zoekverkeer naar de website trekt.
  • Links aanvragen: Gaat jouw website over “zoekmachine marketing”? Vraag andere websites een link naar jouw site te plaatsen met die zoekterm als linkbeschrijving. Zo verhoog je voor zoekmachines de relevantie van jouw pagina op deze zoekterm!
  • Blogposts: Schrijf blogposts waarin jouw belangrijkste zoekwoord nadrukkelijk is verwerkt. Door blogposts te schrijven gericht op meerdere termen kun je het bereik in zoekresultaten en via Social Media vergroten.

Het optimaliseren van websites met behulp van zoektermen is een belangrijke manier om het zoekverkeer naar jouw website te laten toenemen. Wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact op te nemen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie