Geschreven door mariska op

Google lanceerde deze week weer een nieuwe dienst: Hotpot voor Google Places. Met Hotpot kan Google je leuke, lokale uitgaansgelegenheden aanbevelen op basis van jouw persoonlijke voorkeuren en die van je vrienden, ‘powered by you and your friends’.

Hotpot voegt hiermee wat persoonlijks toe aan de cijfers en waarderingen van Google Places, waar we onlangs nog over gepost hebben. Gebruikers worden aangemoedigd om direct vanuit hun Google profiel cijfers en recensies te geven aan plaatsen/bedrijven. ‘Likes’ en ‘dislikes’ worden onthouden en gebruikt in de aanbevelingen van Google.

Hotpot heeft een overzichtelijke interface waardoor de gemiddelde gebruiker er goed mee overweg zal kunnen. Het heeft bedrijven beoordelingen in sterren, maar laat verder niet teveel details zien (telefoonnummers of url’s). Die zie je vanzelf als je doorklikt. Hotpot is daarnaast ’social’: gebruikers kunnen een profiel met een gebruikersnaam aanmaken om hun Hotpot account te scheiden van hun algemene Google profiel. Iedereen kan de gebruikersnaam zien, maar alleen je vrienden zien het gelinkte Google profiel en je echte naam. Google gebruikt Gmail accounts en gelinkte Google profielen om gebruikers te helpen vrienden op te sporen. De recensies en cijfers van vrienden zijn zichtbaar en gebruikers krijgen aanbevelingen gebaseerd op wat hun vrienden leuk vinden.

Wanneer je naar specifieke plekken zoekt, zoals ‘tapas utrecht’, kun je de zoekresultaten in Hotpot filteren om bedrijven of plekken te tonen die je nog nooit hebt gezien, of je kunt er juist voor kiezen om alleen plekken te laten zien die al beoordeeld zijn door je Hotpot vrienden.

Natuurlijk is dit op locatie gebaseerde product van Google ook mobile met Android. Je kunt met een applicatie onderweg bedrijven/plaatsen beoordelen. Met Hotpot geeft Google bedrijven meteen een nog betere reden om Google Places in te stellen. Je wilt ten slotte dat wanneer consumenten lokale zoekopdrachten ingeven jouw bedrijf goed geprofileerd wordt!

Google heeft al informatie over 50 miljoen plaatsen. Helaas moeten we er in Nederland nog even op wachten: de dienst is alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Australië en Japan. Je kunt hier alvast even kijken.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie