Geschreven door Mariska van den Berg op

Binnen Google AdWords werd een conversie (lead of aankoop) tot nu toe altijd toegewezen aan het laatste zoekwoord dat in het conversieproces was aangeklikt, maar zoals velen weten is het conversiepad vaak langer dan een klik. Voordat de consument tot een conversie over gaat, wordt er vaak meerdere keren op diverse advertenties geklikt.

Veel consumenten vergelijken verschillende advertenties. Een model dat dit illustreert, is het welbekende AIDA model dat we hier al eerder besproken hebben. Men wordt in verschillende stappen aangezet tot actie. Het kan dus zijn dat de consument vaker op een AdWords advertentie uit een van je campagnes klikt voordat er een conversie plaatsvindt.

Bekijk hier het Conversiepad

De consument is bijvoorbeeld op zoek naar een mobiele telefoon. Hij gebruikt meestal meerdere zoekwoorden in zijn zoekproces voordat hij tot conversie overgaat. De consument zoekt bijvoorbeeld eerst op “mobiele telefoon” vervolgens op “Samsung mobiele telefoon”. Hij klikt via beide zoekopdrachten op je advertentie maar converteert pas wanneer hij zoekt op “Samsung U900″. De diverse zoekwoorden waar voor dat laatste woord op werd gezocht, waren tot nu toe niet zichtbaar in Adwords rapportages. Dankzij de lancering van de Adwords Search Funnels is hier nu verandering in gebracht!

In totaal zijn er 7 nieuwe rapporten aan AdWords toegevoegd. De verschillende Search Funnel rapportages geven inzicht in het conversiepad.

De rapporten:

  • Top Conversions rapport: hiermee zie je in een oogopslag welke zoekwoorden het beste converteren.
  • Assisted Conversions rapport: hiermee zie je welke zoekwoorden hebben geleid tot een klik die voorafging aan de laatste klik voor de conversie (de assist conversie). Je ziet met dit rapport ook de impressies die vooraf gingen aan de conversie.
  • First and Last Click Analysis: hiermee focus je op conversiepaden die zijn begonnen of geëindigd met een bepaald zoekwoord.
  • Time Lag rapport: geeft aan hoe lang een klant nodig heeft om te converteren.
  • Path Length rapport: hiermee zie je hoeveel kliks er gemiddeld voorafgaan aan een conversie.

Zijn de rapportages al in je AdWords omgeving beschikbaar? Kijk onder de tab “reporting > conversions > Search Funnels reports”.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie