Geschreven door janwillem op

Afgelopen week kondigde Google belangrijk nieuws aan: Google stapt over naar een aparte mobiele index. Na de realtime update van Google Penguin is dit de tweede belangrijke update in korte tijd. In dit blogartikel leg ik uit wat de update precies inhoudt en waar je rekening mee moet houden voor jouw website.

Wat houdt deze update in?

Voordat uitgelegd kan worden wat de update inhoudt, is het goed om het basisprincipe van indexatie uit te leggen. Google bezoekt eens in de zoveel tijd jouw website. Dit heet crawlen. Alle content die op jouw pagina’s weergegeven is, wordt opgeslagen in een index. Op het moment dat een consument een zoekvraag in Google ingeeft kijkt Google in de index voor een match. Aan de hand van het algoritme wordt bepaald op welke organische positie jouw website rankt. Tot nu toe was het zo dat de desktop index de primaire index was. Google heeft inmiddels officieel bevestigd dat er getest wordt om van de mobiele index de primaire index te maken. Deze index bestaat uit mobiele pagina’s die Google bezocht en opgeslagen heeft.

Waarom doet Google deze update?

Google is al langere tijd bezig om het belang van mobiel te benadrukken. In steeds meer landen worden meer mobiele zoekopdrachten gedaan dan via desktop. Kortgeleden introduceerde Google de Mobilegeddon update en binnenkort worden Accellerated mobile pages waarschijnlijk meegenomen als ranking factor. Het is wel duidelijk dat Google mobile first verkondigt.

Wat betekent deze update voor jouw website?

Het belang van een geoptimaliseerde, mobiele site wordt nóg groter. Niet alleen creëer je voor een gebruiker de ideale beleving, ook ten opzichte van je concurrentie kun je goede stappen maken. Op het moment dat je nu alleen een desktop- of een responsive website hebt, is er nog niet zoveel aan de hand. Heb je zowel een mobiele site als een desktopversie? Controleer dan goed of de mobiele website optimaal is. Kijk in ieder geval naar de volgende punten.

  • Voeg relevante vormen van structured data toe en controleer of dit volgens de richtlijnen is opgemaakt.
  • Controleer in de robots.txt testing tool of Google toegang heeft tot jouw mobiele website.
  • Verifieer je mobiele website in Google Search Console.

Wat kan je nog meer doen?

Het is duidelijk dat Google veel waarde hecht aan geoptimaliseerde mobiele websites en dat er voordeel uit te halen is voor jouw organische positie in Google. Test de snelheid van je site en probeer deze optimaal te maken. Experimenteer met AMP’s en kijk of dit al voor jou van toepassing is. Op dit moment is Google de update nog aan het uitrollen maar het duurt niet lang meer voordat dit helemaal live is. Het is zonde als je straks afhankelijk bent van een secundaire index, die niet volledig up-to-date is en een lagere prioriteit heeft. Zorg er dus voor dat je er op tijd bij bent!

Wil je weten hoe je met jouw website op deze update kunt inspelen? Of wil je zparren over een nieuwe mobiele site? Bel gerust eens naar 030 711 55 55. Zeo helpt je graag op weg!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie