Geschreven door mariska op

Iedereen die zijn site op Google heeft staan wil bovenaan in Google komen. Hoe hoger hoe beter. En wanneer je dan ziet dat je website op plek 4 op de eerste pagina staat, kun je ook best tevreden zijn. Sinds een paar weken moet je hierbij de vraag stellen: Op welke locatie sta ik op plek 4?

Google past, zoals bekend, constant het algoritme aan dat jouw plek in de zoekresultaten bepaalt. Sinds eind vorige maand heeft Google een regel opgenomen waardoor de locatie van je bedrijf invloed heeft op de plek in de zoekresultaten. Google stelt dat het voor iemand in Amsterdam relevanter is om bedrijven uit Amsterdam te vinden.

Vergelijking vindbaarheid in verschillende steden

In de bovenstaande vergelijking is duidelijk de invloed van locatie te zien. Beide zoekopdrachten zijn op het woord ‘advocaat’, maar door de locatie van de gebruiker i.c.m. de locatie van het bedrijf krijgt de gebruiker een ander resultaat te zien. Als er wordt gezocht naar een offline winkel kan dit nuttig zijn, maar deze update geldt voor alle zoekopdrachten (ook voor bijvoorbeeld een online shop of een losse dienst/product).

Wijzig je lokatie in GoogleHoe kun je nu kijken of je nog wel gevonden word buiten je stad? Je kunt het simpel testen door de locatie aan te passen in Google (zoals op de afbeelding hier links te zien is).

Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen hoe je optimaliseert. Als je niet alleen in één stad gevonden wilt worden, moet je misschien je Google Places accounts en dergelijke weer verwijderen. Veel bedrijven zijn nu juist bezig om dit soort locatie accounts aan te maken om duidelijk te maken waar ze actief zijn. Met deze update kan dat ten koste gaan van jouw vindbaarheid buiten deze stad. De keerzijde is dat het natuurlijk wel extra positief is voor jouw vindbaarheid binnen je thuisstad, en dat de relevantie met die gebruiker extra hoog is.

Deze update biedt dus kansen om beter vindbaar te worden in je eigen stad als je je nog duidelijker profileert als een bedrijf in stad x. Wil je in meerdere steden gevonden worden, zul je een manier moeten vinden om pagina’s te maken die op een andere stad gevonden worden. Hierbij moet je er wel voor zorgen dat je geen dubbele content maakt, want dat wordt afgestraft door Google.

Wij zitten bovenop deze ontwikkelingen om onze zoekmachine optimalisatie up to date te houden en zo de beste resultaten te boeken. Wij zijn ook benieuwd hoe jullie met deze update omgaan en hoe jullie dit gebruiken om de website vindbaar te houden of beter vindbaar te maken. We horen graag van je in de comments. En mocht je advies willen om je website beter vindbaar te maken, kun je altijd contact met ons opnemen.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Google Organic – Word je website wel gevonden?

  1. Mooie artikel. google is inderdaad steeds bezig met het vernieuwen van zijn algortime, het heeft zijn voor en nadelen, vroeger bijvoorbeeld had je soms lege pagina’s die bovenin google stonden dat zul je tegenwoordig niet zo snel meer zien.

  2. Roald Craenen schreef:

    @Robin: dat is wel een flinke verandering in zoekresultaten die je laat zien. De Venice update heeft inderdaad voor een aardige verandering gezorgd!

    Ik heb mezelf verdiept in hoe beter vindbaar te worden in lokale zoekresultaten. Sluit hier perfect op aan 🙂 Ben benieuwd wat jij ervan vindt: http://www.easy.nl/2012/09/in-7-stappen-beter-vindbaar-in-lokale-zoekresultaten

Geef een reactie