Geschreven door janwillem op

Na ruim twee jaar wachten heeft Google op vrijdag 23 september het nieuwe Google Penguin 4.0 algoritme uitgerold. Het is de grootste update in het bestaan van het Penguin algoritme. De belangrijkste verandering is dat Penguin vanaf nu real-time draait en daarmee wordt het een uniek, live algoritme. Kortgezegd betekent dit dat wijzigingen in het linkprofiel van jouw website direct worden meegenomen in de ranking van Google.

Wat is Google Penguin ook alweer?
Google Penguin bestaat sinds 2012 en is één van de honderden onderdelen van het algoritme van Google. Een puzzelstukje in de grote puzzel die in z’n geheel Google Hummingbird heet. Penguin mag dan een onderdeel zijn, het is wel een heel belangrijk onderdeel. Het test namelijk de kwaliteit van de externe links naar jouw website en spoort de ‘spammy’ linkprofielen op. Verkeerde linkbuilding of links inkopen wordt direct afgestraft door Penguin, met een penalty. Het resultaat van deze penalty is dat jouw site opeens lager scoort in de organische zoekresultaten van Google. En je dus minder goed te vinden bent. Niet de bedoeling natuurlijk!

google penguin

Wat betekent dit voor jouw website?
De volledige uitrol van Penguin 4.0 kan een paar weken duren, maar er kan dus op korte termijn wel iets gaan veranderen in de vindbaarheid van je site. Met de nieuwe update is het de verwachting dat Google nog strenger kan optreden tegen slechte kwaliteit linkprofielen. De exacte gevolgen zijn lastig aan te geven, maar de focus van de update ligt op twee gebieden. Enerzijds kijken ze naar je links op paginaniveau en minder op siteniveau. Dieperliggende links zijn nu extra waardevol voor de vindbaarheid van een pagina. En ten tweede werkt Google Penguin 4.0 vanaf nu real-time. Elke verandering in het linkprofiel is dus op korte termijn merkbaar in de zoekresultaten.

Blijf werken aan linkbuilding!
Iedereen wil bovenaan in de zoekresultaten staan en dit gaat niet vanzelf. Door SEO bereik je met hoge posities in Google relevante bezoekers, zonder dat je per bezoeker moet betalen, zoals bij Google AdWords. Linkbuilding is hierin een belangrijk element en het blijft dus cruciaal om te werken aan een goed linkprofiel van je site. Hierin geldt nu meer dan ooit: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Google beoordeelt de links onder andere op relevantie en checkt de autoriteit van de site die naar jouw website linkt. Hoe meer kwalitatieve links er zijn naar jouw website, hoe hoger je scoort!

Heb je hulp nodig bij het versterken van je linkprofiel? We denken graag met je mee. Neem contact op met één van onze SEO specialisten en we vertellen je graag meer over Google Penguin, de laatste update en wat we voor je kunnen betekenen op het gebied van SEO.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie