Geschreven door Timo Fleer op

Google Places biedt een manier om als bedrijf meer bedrijfsgegevens weer te geven op het internet. Niet alleen voor grote bedrijven, maar juist voor de lokale bedrijven is dit een kans om het bedrijf en/of de website te promoten, mits de gegevens goed zijn geoptimaliseerd. In deze blogpost maak ik inzichtelijk hoe je dit op de juiste manier kan inzetten.

Waarom is het juist verstandig om lokaal te optimaliseren? Simpel gezegd: het is de ideale manier om je zichtbaarheid te verhogen. Bedrijven die lokaal hoog in de Google resultaten naar voren komen, worden nu eenmaal vaker gezien door gebruikers omdat dit het eerste is wat de gebruikers te zien krijgen.

Bovendien is het een ideale manier om mobiele gebruikers tegemoet te komen. Het aantal mobiele gebruikers is nu meer dan ooit stijgende, terwijl zoekopdrachten via een desktop juist dalen. Als mensen onderweg een zoekopdracht doen naar een restaurant of bedrijf in de buurt, is het dankzij Google Places mogelijk deze direct te vertonen met de betreffende gegevens. Vervolgens kan er eenvoudig worden gelinkt naar je website. Het is daarom ook essentieel dat je website nu via mobiel gemakkelijk toegankelijk is bijvoorbeeld d.m.v. responsive design.

In de blogpost van Will Critchlow is te zien hoe het zoekgedrag van gebruikers in de toekomst zal gaan veranderen. Google Places kan hier op inspelen met een goed geoptimaliseerde pagina.

Maak een bedrijfspagina in Google Places

Om in Google Places zichtbaar te worden, dient er eerst een bedrijfspagina te worden aangemaakt. Dit kan gemakkelijk op de volgende manier:Google places optimaliseren

  1. Ga naar de website van Google Places.
  2. Log in met je Google account of maak een nieuw account aan.
  3. Vul de bedrijfsgegevens in.
  4. Vervolgens categoriseer je het bedrijf in maximaal vijf verschillende categorieën. Een tip is om gebruik te maken van de voorgedefinieerde categorieën. Dit zal een hoop tijd schelen dan als je de categorieën zelf aanmaakt.

Zorg dat er relevante categorieën worden gebruikt voor jouw bedrijf. Het bepalen van deze categorieën zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent op het betreffende zoekwoord in Google.

Als de pagina vervolgens is aangemaakt, dient de overige bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk ingevuld te worden. Denk aan de bedrijfsomschrijving, de website URL, openingstijden, prijslijsten, een foto van je pand, een telefoonnummer etc. Maak dit voor een juiste optimalisatie zo compleet mogelijk.

Verifieer je aanmelding telefonisch, via SMS of per post. Nadat je alles hebt ingevuld, zal Google een briefkaart naar je postadres sturen om de vermelding te verifiëren. Dit is nodig omdat anders anderen (dus ook je concurrenten) jouw bedrijfsvermelding kunnen wijzigen.

Het optimaliseren van Google Places

Als je een bedrijfspagina aanmaakt in Google Places zijn er een aantal punten om deze pagina zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren. Hierbij vier tips om dit zo juist mogelijk aan te pakken.

  1. Probeer je klanten te stimuleren om een recensie op je Google+ pagina achter te laten. Google waardeert deze recensies erg goed. Er is wel een Google+ account nodig om recensies te kunnen schrijven op bedrijvenpagina’s.
  2. Upload verschillende foto’s van je bedrijf, medewerkers, evenementen etc. Daarmee geef je een persoonlijk karakter aan je Google profiel en zullen bezoekers zich eerder identificeren met jouw bedrijf als ze op deze pagina terecht komen.
  3. Plaats relevante keywords in de bedrijfsomschrijving en zorg dat dit een natuurlijke tekst is zodat bezoekers hier fijn doorheen kunnen lezen. Het maximale aantal karakters is 200, benut deze dan ook zoveel als mogelijk voor een goede optimalisatie.
  4. Zorg dat er voldoende inkomende links naar deze pagina zijn. Deze kunnen komen vanaf je website, Facebook of blog maar ook vanuit bijvoorbeeld Youtube.

Hoe meer informatie er op de bedrijfspagina staat, hoe beter dit is voor de lokale vindbaarheid van de website in Google Maps. Hier is een voorbeeld van hoe een geoptimaliseerde pagina eruit ziet.

geoptimaliseerde google places paginageoptimaliseerde pagina google places

Offsite optimalisatie voor Google Places

Je hebt je bedrijf aangemeld bij Google places en je website is al geoptimaliseerd. Toch staat jouw vermelding nog steeds niet bovenaan? Het is tijd voor een offsite optimalisatie: ervoor zorgen dat jouw bedrijf op meerdere plekken op het internet komt te staan.

Je kunt beginnen met het bedrijf aan te melden op bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, allebedrijveninutrecht.nl of hotfrog.nl. Hier meldt je jouw bedrijf aan, met dezelfde gegevens die je ook bij Google Places hebt opgegeven. Gebruik in de beschrijving ook steeds dezelfde keywords, zonder dat iedere beschrijving exact hetzelfde is. Google ziet dat jouw bedrijfsgegevens op meerdere plaatsen op het internet bekend zijn en dat de gegevens allemaal overeenkomen. Dit is voor Google een bevestiging dat jouw bedrijfsgegevens kloppen. Google ziet bedrijfsgegevens die kloppen als zeer relevante gegevens. De meest relevante bedrijven komen daardoor hoger in Google places.

Optimalisatie advies op maat

Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig proces, zo ook het optimaliseren van jouw bedrijf in Google Places. Wij kunnen je helpen met het optimalisatie traject. Neem gerust contact met ons op voor advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie