Google Shopping domineert in 2014, doe jij mee?

Google AdWords
Geschreven door Jarno Mossou op

Google Shopping

Google gaat in 2014 Google Shopping een hogere prioriteit geven. Er worden een aantal onderdelen toegevoegd en uitgebreid. Lees in deze blogpost wat er zal gaan veranderen ten opzichte van afgelopen jaar!

Heb je een webshop, maar gebruik je nog geen Google Shopping? Ik adviseer je dan om hier zo snel mogelijk mee te starten. Het is gebleken dat de kosten per conversie (CPA) lager ligt en de doorklikratio (CTR) aanzienlijk hoger. Dit is dus zeer voordelig voor je webshop. Doordat er afbeeldingen en een prijsoverzicht te zien is, zijn mensen eerder geneigd om in één klik het juiste product te kopen bij een bepaalde webshop.

Om Google Shopping te starten heb je een Google Merchant Center nodig met daarin een goede productfeed. Deze moet je te koppelen met je AdWords account om te kunnen starten met Google Shopping.

Wat gaat er veranderen in Google Shopping?

Interface binnen Google AdWords

Huidig:

Om op het moment met Google Shopping te gaan werken moet je een nieuwe campagne aanmaken die zich alleen richt op het zoeknetwerk. Daarin moet je dan aangeven dat je advertenties met productvermelding wilt vertonen. Wanneer je een specifieke bieding wilt instellen voor een bepaald product moet je dit product opzoeken en specifiek gaan targeten.

Verandering:

In het begin van 2014 zal Google de interface binnen AdWords voor Google Shopping gaan veranderen. Het wordt gemakkelijker om een PLA –campagne (Product Listing Ads) te starten en op te zetten. Deze kun je maken door een nieuwe campagne toe te voegen en op de button ‘Shopping’ te klikken.

Google Shopping in Adwords

Wanneer je deze hebt toegevoegd, kan de nieuwe interface van Google AdWords de structuur van je feed zien die je in je Google Merchant Center hebt geüpload. De opbouw van je Google Shopping campagne zal makkelijke samengesteld kunnen worden op bijvoorbeeld productgroepniveau. Het is dus zeer belangrijk om in je productfeed een goede structuur aan te houden waar alle informatie helder in vermeld staat.

Doordat Google de indeling makkelijk kan vinden in de productfeed, heb je zelf minder werk. Je kunt nu voor elke productgroep een losse maximale CPC (kosten per klik) toewijzen die toegepast kan worden op de producten in die groep. Ook is het mogelijk om een product een losse max. CPC toe te kennen. Het voordeel van het automatisch herkennen van de indeling van de productfeed is dat je producten kunt uitsluiten van Google Shopping, dit zijn bijvoorbeeld producten die niet goed presteren of die tijdelijk even niet in op voorraad zijn.

Campagne indeling Google Shopping

De bieding structuur binnen Google Shopping is ook zeer belangrijk. Hier zal ik in een volgende blogpost op verder gaan.

Google Shopping op Mobiel

Mobiel verkeer is in 2013 flink aan het toenemen. Mensen hebben veel betere smartphones waar ze steeds meer mee gaan doen en die ze niet meer alleen gebruiken om tijdens het wachten iets op te zoeken maar ook op de bank thuis.

Mobiel verkeer toename

Wat er in 2014 verder zal veranderen en nu al deels uitgevoerd is, is AdWords op mobieldat de Google Shopping resultaten op de mobiele interface van Google zoeken bovenaan de zoekresultaten worden getoond, deze balk is een slider met meerdere resultaten. Ten eerste is het door de ontwikkelingen belangrijk om ook te gaan adverteren op mobiel maar doordat Google Shopping bovenaan worden getoond is het dus helemaal belangrijk om daar ook te staan met je producten.

Ook is een beweging gaande dat het koopgedrag via mobiel aan het toenemen is. Voorheen gebruikten consumenten hun mobiel meer als eerste oriëntatiemiddel. maar ook dit is aan het veranderen. Er worden meer bestellingen gedaan via de mobiele telefoon, wat meer opbrengsten met zich mee brengt.

Mobiele opbrengsten stijging

Belangrijk is dat je de mobiele gebruiker een website laat zien die goed te bekijken is op hun mobiele telefoon. Je dient dus te zorgen dat je website een mobiele versie of een responsive design heeft.

Google Shopping variabelen

Om het zoeken in Google Shopping te verbeteren gaat Google de mogelijkheden van de variabelen uitbreiden in Google Shopping. Op het moment zijn de filtermogelijkheden nog gering. Google is nu op het moment in hun eigen data aan het kijken welke variabelen belangrijk zijn voor consumenten, hierbij kun je denken aan kleur, materiaal, sekse etc. Het is dus, nogmaals, zeer belangrijk dat je productfeed goed is ingedeeld en dat hier deze variabelen aan zijn toegevoegd. Consumenten gaan steeds gerichter zoeken wanneer deze functies mogelijk zijn.

Wil je meer weten over zoekmachine adverteren of heb je advies nodig bij het opzetten of optimaliseren van je advertenties in Google Shopping neem dan contact op via ons contactformulier!

Jarno Mossou Jarno is sinds oktober 2012 werkzaam bij Zeo en is Manager Operations van Zeo.

Geef een reactie