Geschreven door sjoerd op

Onlangs werd het Google Merchant Center geopend voor Spanje, Italië en Nederland. In het Merchant Center kunnen webshop eigenaren hun producten uploaden. Deze producten worden dan weergegeven in de zoekresultaten van Google. Van het product zal een afbeelding, korte omschrijving en de prijs zichtbaar zijn. Gebruikerservaringen met je webshop kunnen ook worden weergegeven.

Organische en betaalde resultaten

De Google Shopping resultaten zullen in eerste instantie in de organische resultaten van Google tevoorschijn komen. De exacte datum is (nog) niet bekend maar we verwachten dat dit binnen enkele maanden zal gebeuren.

Google Shopping Organic

Na de introductie in de gratis resultaten zal AdWords snel volgen. Je krijgt dan resultaten zoals hieronder.Google Shopping AdWords

 

Een Google Shopping resultaat kan op twee manieren verwijzen. De bezoeker kan naar de Google Shopping vergelijkingspagina verwezen worden. De bezoeker kan ook direct naar de landingspagina van de aanbieder verwezen worden.

Google Shopping als de nieuwe vergelijker

Naast de introductie van gedetailleerde productinformatie in de ‘gewone’ Google zoekmachine is er ook een ‘nieuwe’ zoekmachine geïntroduceerd: Google Product Search.

Google Product Search Nederland

Zoals je ziet neemt deze zoekmachine de rol van verschillende vergelijkingssites over.

Google Shopping voor mijn webshop?!

Webshop eigenaren kunnen hun producten aanbieden door middel van een ‘product feed’. De feed bestaat uit een lijst met producten met daarin per product allerlei eigenschappen. Hier vind je alle vereisten waar de feed aan moet voldoen. Om het te vereenvoudigen hebben we ze op een rij gezet:

Aanmelden Google Merchants

Om Google Shopping goed te gebruiken moet je beginnen met het aanmaken van een Google Merchant account. Dit kan op Google.nl/merchants.

Tip: Maak een account aan met een algemeen e-mail adres van het bedrijf. Koppel dit dus niet aan 1 persoon. Mocht die persoon het bedrijf verlaten, kan die ook de inloggegevens meenemen.

Website verifieren

Hierna moet de website geverifieerd worden.

Aanmaken en aanmelden datafeed

Dit is de belangrijkste stap. Je moet een een datafeed aanmaken en uploaden. De vereiste specificaties vind je hier.

Belangrijk: Use the UK spec. All the attributes titles should be in English. We except the required attributes but also the recommended ones : GTIN, MPN, Shipping, Availability and finally product type using your own taxonomy. Condition and availability content should be in English content.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie