Geschreven door jarno op

Met de Google Tag Manager kan een marketeer op een makkelijke en overzichtelijke manier de marketingdoelstellingen van de website aanpassen en monitoren. Google is druk bezig om deze functie verder uit te breiden en er komen dan ook steeds meer functies bij die het gebruik ervan makkelijker maken.

Google Tag Manager

Hoe werkt de Google Tag Manager?

De Google Tag Manager werk met een codefragment dat je op al je webpagina’s moet plaatsen. Deze code vervangt de tags die je gebruikt voor Google AdWords, Google Analytics en bijvoorbeeld Floodlight op de site. Tags zijn codefragmenten in JavaScript die informatie sturen naar bijvoorbeeld programma’s van Google zoals Analytics en AdWords. Wanneer je deze tag hebt toegevoegd aan alle webpagina’s van je site kun je de tags bijwerken, toevoegen en beheren via de Google Tag Manager.

In de Google Tag Manager kun je containers maken waar je tags, regels en macro’s kunt toevoegen. Door deze in de Google Tag Manager te zetten en ze daarna te publiceren, hoef je niets meer in de bron van de site te veranderen om te kunnen meten.

Wat ook een mogelijkheid voor de marketeer is dat je verschillende versies alvast klaar zet in de Google Tag Manager. Op deze manier kun je voor bepaalde periodes andere onderdelen meten. Dit door enkel een andere versie te publiceren, er hoeft geen webdeveloper aan pas te komen.

Google Tag Manager gebruiken?

Er zijn vele berichten op internet te vinden waar gediscussieerd wordt over of je wel of niet moet gaan werken met de Google Tag Manager. Op het moment is het nog een gratis tool van Google en is het voor kleine onderneming handig omdat je op deze manier niet elke keer bij je webbouwer aan hoeft te geven dat er iets aangepast moet worden in de bron van de pagina. Dit kun je op deze manier zelf in handen houden.

Google heeft pas geleden een extra onderdeel toegevoegd namelijk de Event-listener:Event tracker

Met deze tool kun je events of kliks op je site volgen. Zo wordt het nog duidelijker waar een bezoeker op de site op klikt en dit kan bijdragen aan je marketingstrategie.

In mijn volgende blogpost zal ik dieper ingaan op de Event-listener.

Wil je meer weten over Google Tag Manager en het instellen hiervan of wil jij je AdWords uitbesteden? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of bel 030 711 5555 voor een consult met een AdWords specialist!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie