Geschreven door sjoerd op

Google Think Performance 2014

Afgelopen dinsdag 3 juni jl. vond er in de Amsterdamse hal ‘De overkant’ het jaarlijkse evenement Think Performance van Google plaats. Op een mooie locatie aan het IJ kreeg het publiek een scala aan gastsprekers te horen die ingingen op onderwerpen van nu en de toekomst. Zoals altijd pakte Google groots uit met de aankleding, presentaties en niet te vergeten de hapjes en drankjes.

De middag werd aan elkaar gepraat door voormalig Big Brother winnaar Joost Hoebink. Zonder hier alle presentaties uit te lichten wil ik je toch een kleine greep geven uit het grote aantal sprekers. Zo was Google ruim vertegenwoordigd, waren er klantcases van KLM, Bol.com en Emesa en was er een discussie panel.

Peter Fitgerald, Sales Director Google UK vertelde over ‘The future is now’. Een mooie presentatie waarin werd ingegaan op de vele mogelijkheden die de hedendaagse techniek biedt om het leven van een gebruiker simpeler te maken. Vooral de manier van informatievoorziening wordt in de toekomst echt anders. Voorheen waren mensen op zoek naar informatie. Nu en in de toekomst krijgen ze interessante informatie voorgeschoteld die relevant is.

Cases

Emesa (vakantieveilingen.nl) vertelde dat zij samen met hun partner (PLEO) hun website in een jaar tijd mobile first hebben gemaakt. Het resultaat hiervan was verbluffend. Maar liefst 45% van de omzet komt nu van mobiel. Een jaar geleden was dit ‘slechts’ 19%.

Van Bol.com was Maurice Jongerius aanwezig die vertelde over hun mobiele activiteiten. Bol.com heeft geen eigen app, maar werkt samen met externe developers die apps ontwikkelen. Een goed punt dat Maurice naar voren bracht, was dat tablet geen mobiel is. Op een tablet vertonen gebruikers hetzelfde gedrag als op de desktop. Met de stelling ‘tablet is de nieuwe desktop’ ben ik het dan ook eens. Bovendien hebben zoeksuggesties binnen de mobiele versie van de site geleid tot hogere conversie (56%). Een ander leuk feitje is dat klanten bij het afrekenen vaak voor het gemak kiezen. Op je mobiel is het lastiger om iDEAL of creditcard gegevens in te voeren. Bovendien kost dit tijd. Bol.com heeft daarom de optie acceptgiro toegevoegd. Na ontvangst betalen en met één druk op de knop bestellen.

Mobiel belangrijk

De overige presentaties sloten aan bij de algemene boodschap. Mobiel is belangrijk, wordt nog veel belangrijker en je moet mee in het gedrag van consument. Vergelijk maar eens het verschil van mobiel verkeer in 2013 met Q1 in 2014. Het is soms schrikbarend om te zien dat bij websites meer dan 40% van het verkeer via mobiel binnen komt, maar dat deze geen mobiele website (of responsive) hebben. Iets om over na te denken! Bied de klant op gepersonaliseerd niveau verschillende mogelijkheden. Als jij als winkelier of website eigenaar weet wat de klant wil, dan kun je hem beter bedienen!

Self Driving Cars

Zonder andere presentaties tekort te doen was er een prachtige presentatie van Brad Templeton. Brad is adviseur van het Google self-driving cars team. Hij nam ons mee in de wereld van zelf-bestuurbare auto’s en liet daarin zien dat het dichterbij is dan wij allemaal denken. Fantastisch om te zien dat er in de toekomst mogelijkheden zijn om een auto te bestellen die vervolgens voor je deur komt rijden om je van A naar B te brengen. Inspirerend en het laat nog maar eens zien dat met technologie van alles mogelijk is. Wij hebben er weer veel van opgestoken!

Wil jij weten wat wij kunnen betekenen om jou te helpen om alle veranderingen bij te houden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie