Geschreven door jory op

Hoe houd ik mijn branche in de gaten met Google Trends

Tijdens de analyses van onder andere je Adwords- en Facebook campagnes in Google Analytics, kijk je meestal naar de resultaten van de afgelopen periode en ben je deze resultaten aan het vergelijken met een daarvoor liggende periode.

Wat vaak vergeten wordt is dat er naast de directe resultaten van je (online)marketingcampagnes ook nog een andere belangrijke factor meespeelt. Met deze belangrijke factor bedoelen we de markt. De markt verandert continu. Daarom leg ik in dit blog-artikel uit hoe je inzicht kunt krijgen in het online zoekgedrag.

Door de markt continu te onderzoeken kun je beter inspelen op bepaalde trends. Zo kan de marktvraag naar een bepaald product of bepaalde dienst afnemen of juist toenemen. Maar er kan natuurlijk ook sprake zijn van seizoensgevoeligheid, denk bijvoorbeeld aan een parasol.

Google Trends

Een krachtig middel om te onderzoeken wat nou de bepaalde zoektrends zijn, is Google Trends. Google Trends is een dienst van Google die inzicht geeft in het zoekgedrag en de locaties van de zoekopdrachten per zoekwoord. Ook is het vergelijken van verschillende zoektrends per zoekwoord mogelijk.

Hoe werkt Google Trends?

Om je een beter beeld te geven van hoe je Google Trends kunt gebruiken, leg ik aan de hand van een aantal voorbeelden uit wat je er onder andere mee kunt.

Stel ik verkoop parasols en schaduwdoeken en ik zie het verkeer in Google Analytics toenemen, ik weet dat mijn producten seizoensgevoelig zijn maar ik wil precies weten wanneer de interesse in mijn producten het grootst is en of er in de loop der jaren een stijgende- of dalende lijn in de zoekvraag zit.

Om antwoord te geven op mijn vraag kan ik de zoektermen parasol en schaduwdoek in Google Trends opgeven, vervolgens kies ik als land Nederland omdat ik mij enkel op Nederland richt. Als eerste krijg ik een grafiek te zien waarin de zoektrend van beide zoektermen weergegeven wordt.
[addjs src=”//www.google.nl/trends/embed.js?hl=nl&q=parasol,+schaduwdoek&geo=NL&cmpt=q&tz=Etc/GMT-2&tz=Etc/GMT-2&content=1&cid=TIMESERIES_GRAPH_AVERAGES_CHART&export=5&w=600&h=330″]
In de bovenstaande grafiek is te zien dat ieder jaar tussen mei en augustus het zoekvolume flink toeneemt. Daarnaast is ook te zien dat er in de loop der jaren een stijgende lijn zit in het totale zoekvolume op parasol en schaduwdoek.

Deze gegevens kan ik gebruiken om onder andere mijn AdWords-campagnes aan te sturen. Ik weet nu namelijk dat ik vooral in periode tussen mei en augustus flink meer verkeer binnen kan halen. Het zou dus zonde zijn om in de periode beperkt te zijn in budget.

Regionale interesse

Maar het gaat verder dan alleen een grafiek van de zoektrends. Je kunt namelijk ook de regionale interesse naar bepaalde zoektermen bekijken. Hier kun je de locatietargeting van je advertentiecampagnes weer op aanpassen. Hieronder zie je bijvoorbeeld de interesse per provincie in de zoekterm parasol.

[addjs src=”//www.google.nl/trends/embed.js?hl=nl&q=parasol,+schaduwdoek&geo=NL&cmpt=q&tz=Etc/GMT-2&tz=Etc/GMT-2&content=1&cid=GEO_TABLE_0_0&export=5&w=500&h=330″]

Gerelateerde zoektermen

Het is natuurlijk erg fijn om te weten wat de zoektrends zijn en wat de regionale interesse in jouw product is. Wat voor jouw business ook goed om te weten is, is op welke gerelateerde zoektermen het meest wordt gezocht en wat de toenemende zoekopdrachten zijn.

Meest gezochte termen

Het overzicht van de ‘Meest gezochte termen’ bestaat uit de zoektermen waarbij de ingevulde zoekterm, – in dit geval het zoekwoord parasol -, in ieder geval aanwezig is. Dit is goed om te weten als je erachter wilt komen op welke gerelateerde zoektermen het meeste zoekvolume zit, zodat je deze kan toevoegen aan je campagnes.

[addjs src=”//www.google.nl/trends/embed.js?hl=nl&q=parasol,+schaduwdoek&geo=NL&cmpt=q&tz=Etc/GMT-2&tz=Etc/GMT-2&content=1&cid=TOP_QUERIES_0_0&export=5&w=300&h=420″]

Toenemende zoekopdrachten

Naast de populairste zoektermen is er ook een overzicht waarin te zien is wat, in de opgegeven periode,  de zoektermen zijn waarvan het zoekvolume het meest is toegenomen. Deze zoektermen zijn goed om mee te nemen in bijvoorbeeld je Adwords campagnes omdat het zoekvolume stijgend is en hier dus steeds meer verkeer mee binnen te halen valt. Vergeet daarnaast ook absoluut de waarde van deze zoektermen niet tijdens je SEO werkzaamheden.

[addjs src=” //www.google.nl/trends/embed.js?hl=nl&q=parasol,+schaduwdoek&geo=NL&cmpt=q&tz=Etc/GMT-2&tz=Etc/GMT-2&content=1&cid=RISING_QUERIES_0_0&export=5&w=300&h=420″]

 

Gebruik alles wat de online wereld biedt:

Blijf niet alleen stilzittend kijken naar de resultaten van jouw advertentiecampagnes maar blijf om je heen kijken. De markt waarin je je bevindt, biedt vele kansen. Benut ze! Wil je een uitgebreide analyse? Bel gerust even naar 030 711 55 55. Dan help ik je graag verder.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie