Geschreven door sjoerd op

Meerdere klanten van ons hebben gevraagd naar het veelbelovende Universal Analytics en de mogelijkheden van dit nieuwe meetprotocol van Google. In deze blogpost leg ik kort uit wat Universal Analytics is, wat je ermee kunt en wat (nog) niet, en of nu overstappen op deze nieuwe versie een optie voor je is.

Wat is Universal Analytics?

18761471_mblog

Universal Analytics is een omwenteling in het meetprotocol van Analytics.
Met de upgrade van het huidige Analytics naar Universal wijzigt Google de hele manier van meten. Kortgezegd zal, in plaats van meerdere cookies op ieder apparaat afzonderlijk, nog slechts één cookie op een Google server worden bewaard.

In het huidige Google Analytics wordt informatie van de bezoeker opgeslagen op het apparaat dat de bezoeker op dat moment gebruikt. Gebruikt deze bezoeker vervolgens een ander apparaat, dan worden de gegevens als los van elkaar gezien, en wordt de bezoeker als een nieuwe bezoeker beschouwd.

Met Universal Analytics wordt deze koppeling van gegevens wel mogelijk, omdat de bezoekersgegevens op een Google Analytics server worden bewaard. De bezoeker krijgt bij Universal Analytics slechts één cookie met een uniek (anoniem) identificatienummer. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een conversie doet, wordt via een Google Analytics server gekeken welke verkeersbron deze bezoeker had.

Wat kun je met Universal Analytics?

Universal Analytics heeft meerdere voordelen ten opzichte van het huidige meetprotocol:

1. Meer snelheid en minder foutgevoeligheid

Door het plaatsen van nog slechts één cookie, wordt de foutgevoeligheid kleiner en neemt de snelheid van het inladen van de website toe.

2. Meer controle over de meetdefinities

Je kunt bijvoorbeeld aangeven hoe lang bezoeksessies mogen duren en vanaf welk moment een sessie als nieuwe bezoeker wordt gemeten. (In de huidige versie bepaalt Google de meetdefinities en hebben gebruikers alleen via scripts mogelijkheden om dit –deels- aan te passen.)

3. Cross-device tracking

Je krijgt zoals gezegd meer inzicht in gebruik van meerdere apparaten en browsers. Met cross-device tracking zijn de individuele sessies van een bezoeker op meerdere apparaten (bijvoorbeeld thuis en op het werk, op de pc en op de tablet) te herleiden tot één specifieke bezoeker. Het precieze apparaatgebruik en hoe men tot conversie komt, wordt inzichtelijker.

Multi device inzichten

 

 

 

4. Integratie met offline data

Je kunt bovendien een completer klantbeeld maken door integratie met offline data. Het wordt mogelijk andere databronnen te koppelen aan Google Analytics (bijvoorbeeld backoffice) én offline data in te laden. Door het gebruik van een unieke user-ID kunnen onder andere online coupons die offline worden ingewisseld, in Analytics worden ingelezen. Daarnaast zijn koppelingen te leggen met offline kassasystemen en callcenters.

5. Nieuwe functionaliteit

Nieuwe functionaliteit zal exclusief beschikbaar komen in Universal Analytics. Sinds Google deze versie heeft geïntroduceerd, richt zij zich volledig op promotie en uitbreiding van deze versie. Dit wordt de nieuwe standaard. Uitbreidingen zoals aangepaste dimensies en koppelingen met offline data zullen alleen nog maar voor Universal beschikbaar zijn.

Wat kun je nog niet met Universal Analytics?

Momenteel ondersteunt Universal Analytics nog niet het dc.js JavaScript en gerelateerde functies zoals remarketing, vertoningsrapportage voor het Google display-netwerk, de DoubleClick Campaign Manager-integratie of demografische- en interesserapporten. 

Nu nog keuze tussen oud of nieuw

Universal Analytics is momenteel in Nederland als nieuwe versie beschikbaar naast de huidige versie. Binnen je huidige Analytics-property kun je desgewenst upgraden naar Universal. Dit kan zonder verlies van gegevens of wijziging van je account settings.
Maak je een geheel nieuw Analytics-account aan, dan kun je direct starten met Universal Analytics.

Vooralsnog kun je dus kiezen tussen het huidige Analytics of Universal Analytics. Over een tijdje, zo heeft Google aangekondigd, dienen alle property’s te worden overgezet naar Universal. Doe je dat niet, dan wordt je huidige Analytics-property in de toekomst automatisch overgezet naar het nieuwe meetprotocol.

Wel of niet overzetten? Onze bevindingen en adviezen

Uiteraard zijn wij al bezig geweest met het testen en implementeren van Universal Analytics. Onze eerste bevinding is, dat je prima kunt upgraden naar Universal Analytics binnen een standaard situatie. Gebruik je echter aanvullende features zoals remarketing, display-netwerk vertoningsrapportages of soortgelijke situaties, wacht dan nog even met de omzetting totdat deze functionaliteit volledig wordt ondersteund.

Wil je absoluut gegevensverlies bij de omzetting en implementering voorkomen, dan adviseren we je om Universal Analytics parallel aan de huidige versie te laten draaien. Je maakt dan een aparte property aan voor Universal en plaatst beide trackingcodes (van de oude en de nieuwe versie) naast elkaar op de site. Zo kun je data opbouwen en specifieke ervaring met de nieuwe manier van meten opdoen. Ook kun je bij eventuele onverwachte problemen terugvallen op de huidige versie.

Je kunt ook kiezen voor de automatische upgrade, en de huidige trackingcode op de site vervolgens vervangen voor de nieuwe code. Gaan er metingen mis, dan kun je dit herstellen door de oude code weer in de plaats van de nieuwe code terug te zetten. Wel kan er dan sprake zijn van gegevensverlies tijdens de upgrade-periode.

Door nu al wel over te stappen, of door Universal in ieder geval goed voor te bereiden en te testen, kun je concurrentievoordeel behalen. Weinig organisaties zijn al overgestapt naar Universal Analytics. Onder andere 87 organisaties uit de Twinkle Retail Top 100 hebben (zover dit zichtbaar is) nog helemaal geen Universal Analytics geïmplementeerd.

Hoe upgraden?

Je kunt op 2 manieren upgraden, via automatische migratie of via geavanceerde metingen met de Google Tag Manager.

Automatische migratie

Sinds eind 2013 is de migratie naar Universal Analytics sterk vereenvoudigd. Het is inmiddels mogelijk om bestaande Google Analytics properties met één druk op de knop naar Universal Analytics over te zetten. Na het migreren dienen de tracking code en geavanceerde metingen nog te worden overgezet.

Universal Analytics upgrade
Automatisch upgraden naar Universal Analytics

Geavanceerde metingen met Google Tag Manager

Google Tag Manager is sterk uitgebreid om het doormeten van bijvoorbeeld het gebruik van buttons, filters en links op pagina’s eenvoudiger bij te houden zonder dat wijzigingen in de broncode van de site nodig zijn. Hierdoor kan de afhankelijkheid van IT sterk worden verminderd, omdat iedereen met toegang tot Google Tag Manager wijzigingen kan doorvoeren. Daarnaast kan door de scripts in Google Tag Manager voor te bereiden met enkele klikken een migratie van de ‘oude’ versie naar Universal Analytics worden uitgevoerd.

Wil je meer weten of heb je advies nodig bij het overzetten van het huidige Analytics naar Universal, neem dan contact op via ons contactformulier!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Google Universal Analytics – wel of niet nu overstappen?

  1. Gert-Jan Bark schreef:

    Hoi Evelien, dat zijn een boel voordelen! De belangrijkste lijkt mij dat een gebruiker nu op verschillende devices traceerbaar zou moeten zijn (en zelfs offline). Een soort Single Sign On dus… Ik ben erg benieuwd hoe dat mogelijk zou moeten zijn, maar blijkbaar kan het. Wij staan op het punt om te gaan experimenteren met remarketing, en dat is dus met UA nog niet mogelijk concludeer ik. Heb je enig idee wanneer ook dit mogelijk zal zijn? Je geeft in het artikel aan dat jullie zelf al ervaring hebben opgedaan met UA. Kan je ook al praktische resultaten delen van het voordeel van UA? (dus welk inzicht, of welke conversie verbeteringen, of andere meetbare zaken hebben jullie nu al concreet kunnen doen, die met de traditionale GA niet kon? Zou je ook dat kunnen delen in een volgende post? Ben erg benieuwd!).

    1. Evelien schreef:

      Hoi Gert-Jan,

      Dank voor je reactie. Zoals bekend is Universal Analytics nog in ontwikkeling. Wanneer remarketing binnen UA wel wordt ondersteund is nog onbekend, zo geeft onze contactpersoon bij Google aan. Ondertussen hebben we al wat ervaring opgedaan met het upgraden naar UA, maar vooralsnog zijn we voorzichtig hiermee. Wij ondervonden in sommige omzettingen dat metingen niet goed doorkwamen, en hebben de implementatie daarom in die gevallen teruggedraaid. Google zelf geeft ook aan dat de ontwikkelingen nog even tijd nodig hebben. We blijven ze nauw volgen, en houden je op de hoogte van nieuwe bevindingen.

Geef een reactie