Geschreven door nathalie op

Wil jij graag zelf een Google AdWords campagne kunnen opbouwen, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel vind je een zevental stappen die jou op weg helpen!

GoogleAdwordsafbeelding

Stap 1: Doelstellingen en uitgangspunten bepalen

Ga van tevoren na waarom je wil starten met Google AdWords en wat de bijbehorende doelstellingen en uitgangspunten zijn. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  • Wat is het doel/wat zijn de doelstellingen die ik wil behalen?
  • Wat is het maximale budget dat kan worden uitgegeven?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken?

Stap 2: Meten=Weten!

Om de campagne straks goed te kunnen meten en optimaliseren, is het van belang dat je de volgende meetcodes op je website plaatst:

  • Google AdWords Conversiecode. Je meet hiermee de conversies ofwel de resultaten van de AdWords advertenties. Je maakt een conversiecode aan voor een bepaald doel. Wil jij bijvoorbeeld meten hoeveel inschrijvingen je krijgt op de nieuwsbrief? Zorg dat je een pagina hebt met een aanmeldformulier en een bedankpagina. Je kunt de conversiecode dan plaatsen op de bedankpagina.
  • Google Analytics Trackingcode. Plaats deze code in de broncode van elke pagina van je website. Met Google Analytics meet je dan het verkeer op de gehele website. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van al je bezoekers.

Stap 3: Indelen campagne en advertentiegroepen

Een juiste en specifieke indeling van de campagne en de bijbehorende advertentiegroepen is van groot belang. Deel je campagne en de bijbehorende advertentiegroepen in naar relevante zoekwoord thema’s.

Voorbeeld: Je hebt een elektronica winkel en verkoopt onder andere televisies. Je kunt een advertentiegroep met ‘televisies’ maken, maar dit is erg algemeen. Je kunt de groep televisies beter indelen in nog specifiekere advertentiegroepen zoals: Flat screen tv’s, Plasma tv’s, Led tv’s en Smart tv’s.

Stap 4: Zoekwoorden

Begin nu met het opstellen van goede woordenlijsten die bij de juiste advertentiegroepen horen. De relevantie van het zoekwoord telt zwaar mee bij de kwaliteit van de advertentie. Wil je meer over de kwaliteitsscore weten? Klik dan hier!

Voorbeeld: Je maakt een zoekwoordenlijst voor de advertentiegroep Flat screen-tv’s.
Relevante zoekwoorden zijn: flat screen tv kopen, flat screen tv bestellen, flat screen tv’s online bestellen.

Zoekwoordplanner
De zoekwoordplanner is een handig hulpmiddel bij het opbouwen van een AdWords campagne. In onderstaande afbeelding zie je wat je kunt doen met deze tool.

GoogleAdwordsZoekwoordplanner

Uitsluitingswoordenlijst
Naast de normale zoekwoordenlijst dien je ook een uitsluitingswoordenlijst te maken. Door gebruik te maken van uitsluitingswoorden kun je aangeven bij welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties je de advertentie niet wilt laten verschijnen.

Voorbeeld: Je bent een autodealer en verkoopt auto’s. Omdat je geen auto’s verhuurt sluit je woorden zoals huur, huren en verhuur uit. Zoekt iemand op een van deze woorden of in combinatie met een van deze woorden, dan zal jouw advertentietekst niet worden weergegeven.

Stap 5: Goede advertentieteksten schrijven

Een goede advertentietekst is specifiek gericht op de woorden in de betreffende advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zijn eigen advertentieteksten. Handig is om per advertentiegroep altijd twee advertentieteksten te schrijven. Je kunt dan bekijken welke van de twee beter werkt en de teksten continu optimaliseren. Zorg voor een goede ‘call-to-action’ en vermeld jouw ‘unique selling points’ in de advertentieteksten. Waarin onderscheid jij jezelf van de concurrent?

Voorbeeld van een advertentietekst:

GoogleAdWordsadvertentietekst

{KeyWord: Insertion}
Keyword insertion geeft de mogelijkheid het gebruikte zoekwoord van een gebruiker automatisch in te voegen in de titel, beschrijving en/of zichtbare URL van de advertentie. Keyword insertion werkt door het plaatsen van deze code in de advertentie: {KeyWord:zoekwoord}. Je vult altijd zelf een ‘back-up’ zoekwoord in. Wanneer een zoekwoord dat gebruikt wordt te lang is en niet in de advertentie past, dan pakt het systeem jouw ingegeven zoekwoord.

Stap 6: Campagne instellingen

Er zijn diverse mogelijkheden voor het instellen van een Google Adwords Campagne. Handig is de gratis tool van Google, namelijk de AdWords Editor. De Adwords Editor is een downloadbare bureaubladtoepassing waarmee je campagnes gemakkelijk offline kunt beheren en wijzigingen kunt doorvoeren.

Een paar belangrijke onderdelen die je voor de campagne kunt instellen:

  • Dagbudget. Bepaal het dagbudget dat je wilt uitgeven.
  • Adverteren in het zoeknetwerk. Hier kies je of je bijvoorbeeld alleen wilt adverteren in Google of ook in andere zoekmachines. Natuurlijk kan het ook zijn dat je helemaal niet wilt adverteren in het zoeknetwerk.
  • Adverteren in het displaynetwerk. Hier kun je kiezen of je wilt adverteren in andere Google programma’s zoals Gmail en op partnersites van Google.
  • Adverteren op locatie. Welke doelgroep wil je bereiken? Moeten jouw advertenties landelijk zichtbaar zijn of richt je je op bepaalde plaatsen?
  • Adverteren op tijd. Indien gewenst, dan kun je je advertentie op bepaalde dagen of tijdstippen laten vertonen. Wil jij bijvoorbeeld niet in het weekend adverteren? Het kan allemaal!
  • Targeting op taal. Standaard staat deze functie ingesteld op Nederlands. Het kan natuurlijk zijn dat jij ook bij een andere taal naar voren wilt komen.

Stap 7: Live zetten!

Je hebt de gehele campagne opgebouwd en kan deze nu live zetten. Het is belangrijk de campagne elke dag te controleren en deze wekelijks te optimaliseren waar nodig.

Hulp nodig bij het opbouwen van een goede AdWords campagne? Wij doen het graag voor je. Neem gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie