Geschreven door Eva Meeus op

In een wereld waar Instagram één van de meest effectieve mobiele sociale platformen is en waar conversies op mobiele apparaten toenemen, is het de hoogste tijd om je er als bedrijf verder in te verdiepen. Zeo neemt je in deze blog mee in de basics waar je op moet letten. En we vertellen je hoe jij het meeste uit je bedrijfsaccount kunt halen op basis van de trends voor 2019. Lees dus snel verder.

 

Instagram is voor allerlei bedrijven geschikt

Met ongeveer 1 biljoen maandelijks actieve gebruikers en 25 miljoen officiële actieve bedrijfsaccounts, kan elk soort bedrijf eigenlijk wel gebruik maken van een Instagram account. Twijfel je nog of je voor jouw bedrijf een Insta-account moet aanmaken? In een voorgaande blogpost leggen wij precies uit wat de voor- en nadelen zijn van Instagram voor bedrijven.

 

De basics voor ieder bedrijfsaccount op Instagram

Om je Instagram account zakelijk gezien optimaal in te zetten, zijn er een paar dingen die belangrijk zijn. Je hebt een paar van de onderstaande tips vast al eens eerder voorbij zien komen, maar herhaling is de kracht van de boodschap en alleen op een sterke basis kun je stevig bouwen. So here it goes:

  1. Laat mensen weten dat je te vinden bent op Instagram, zodat ze je kunnen volgen.
  2. Post aantrekkelijke foto’s van goede kwaliteit.
  3. Zorg voor een duidelijke en aansprekende bedrijfsomschrijving in de bio.
  4. Maak gebruik van hashtags. Door de juiste hashtags bij je post te gebruiken trek je nieuwe bezoekers aan op jouw account, met als gevolg nieuwe volgers.
  5. Breng diversiteit aan in je content.
  6. Plaats korte en simpele teksten bij je foto’s.
  7. Content moet aanzetten tot een actie, maar daarbij niet altijd gefocust zijn op het genereren van sales.
  8. Maak je post interactief voor meer betrokkenheid vanuit je volgers door het vertellen van een verhaal, het stellen van vragen of het geven van inspirerende quotes.
  9. Zorg voor een herkenbare uitstraling of een eenduidige stijl.
  10. Gebruik Instagram Stories om een relatie op te bouwen.

 

Kom maar op, 2019!

2019 staat bijna voor de deur en dat betekent nieuwe mogelijkheden en een nieuwe kijk op bestaande functies binnen de wereld van Instagram. We noemen graag de drie functionaliteiten waarvan wij denken dat ze heel hot worden in het komende jaar.

 

IGTV wordt groot!

Heb jij je bijvoorbeeld al verdiept in de mogelijkheden van IGTV (InstaGramTV)? Kenners zijn het erover eens dat IGTV groot gaat worden in het nieuwe jaar. Met dit videoplatform kun je namelijk langer jouw verticale video’s plaatsen. Verticale video’s worden veel gebruikt in ephemeral marketing op Instagram Stories, maar ook op SnapChat en Facebook Stories zijn ze te zien. Lees hier meer over het begrip Ephemeral Marketing als je niet precies weet wat het inhoudt. Het verschil tussen Instagram Stories en IGTV is dat de Stories van korte duur zijn en na 24 uur niet meer openbaar zijn (tenzij je ze bewaard in je Highlights). IGTV video’s moet je zien als reguliere videocontent op bijvoorbeeld YouTube. Deze blijven op jouw account staan tot je deze handmatig verwijderd. Deze groter groeiende functie zorgt voor het gemakkelijker bereiken van een nieuwe doelgroep, omdat de video’s worden getoond in drie verschillende categorieën. Categorie ‘For You’, ‘Following’ en als laatste ‘Populair’.

 

Adverteren op Instagram Stories

Een trend die wij zien groeien vanwege de directe communicatie die je hebt met je publiek is het adverteren op Instagram Stories. Door de verticale positie waarin de foto’s en video’s worden gepost, kan het volledige scherm gebruikt worden om een boodschap te vertellen. Jouw advertenties die via Facebook Advertising worden gemaakt worden automatisch tussen de stories van anderen afgespeeld. Belangrijk is wel dat je goed target en dat er een duidelijke call-to-action in wordt gezet.

 

Maak gebruik van influencers

Het inzetten van social influencers is een trend die al een tijdje gaande is in de social media wereld en steeds meer bedrijven maken hier dankbaar gebruik van. Wij geloven dat het nog steeds aan het begin van zijn ontwikkeling staat en dat ook in 2019 influencers een steeds grotere rol gaan spelen. Het werken met de juiste influencers kan je bedrijf helpen nieuwe bezoekers te krijgen en hoge kwaliteit leads te genereren die je ROI (Return On Investment) sterk vooruit helpen. Houd onze blog in de gaten, we zullen hier spoedig meer over schrijven.

 

Wil je meer te weten krijgen over hoe je Instagram als bedrijf effectief in kan zetten? Neem contact met ons op!

 

| | |

1 reactie op “Haal in 2019 nóg meer uit jouw Instagram account

  1. John Voll schreef:

    Duidelijke taal en nuttige tips. Bedankt!

Geef een reactie