Geschreven door Mariska van den Berg op

In de huidige zakenwereld is tijd steeds vaker een schaars goed. Logisch, aangezien ontwikkelingen elkaar in een steeds hoger tempo opvolgen en de concurrentie altijd op de loer ligt. Vandaar dat het ook niet uitmaakt of een groot internationaal bedrijf of een kleine webwinkel investeert in marketing: beiden willen liever gisteren dan vandaag daarvan de resultaten terugzien. De huidige economische situatie heeft dit proces alleen maar versterkt. Ook als internet marketeer bij ZEO zie ik dit zo nu en dan terugkomen tijdens het uitvoeren mijn dagelijkse werkzaamheden.

Toch durf ik te beweren dat de vork anders in de steel zit als het gaat om het aansturen op een renderende Google AdWords campagne. Hieronder zal ik dit concreet uitleggen.

Google

Vanaf het moment dat een Google AdWords campagne is opgebouwd en klaar staat om van start te gaan begint eigenlijk het proces dat moet leiden naar een renderende campagne. Geen enkele campagne zal direct vanaf de eerste dag optimaal renderend zijn. De eerste weken van het beheer van een campagne staan in het teken van het vergaren van informatie. Hiermee kun je op een later moment goed onderbouwde beslissingen maken. Kortom, het komt op het volgende neer: Meten is Weten!

Bij elke Google AdWords campagne moet het wiel opnieuw uitgevonden worden. Na de opbouw van de campagne heb je enkel en alleen een schets van het ontwerp. De tijd die daarop volgt staat, zoals bij een nieuwe uitvinding, in het teken van testen, uitwerken en aanpassen. Dit geldt ook voor een internet marketeer. Er zijn namelijk veel verschillende factoren die van invloed zijn bij het beheren van een Adwords campagne. Een paar voorbeelden:

  • Doelstellingen
  • Dagbudget
  • Concurrentie
  • Zoekvolume

Omdat je als internet marketeer veel bezig bent met het beheren van Google AdWords campagnes, krijg je op een zeker moment een bepaald soort inzicht in de koers van de campagne. Hierdoor kan je zo nu en dan eerder inspringen op bepaalde situaties. Dit gebeurt echter altijd op basis van statistisch verantwoorde gegevens.

Google Analytics

Het is daarom ook zeer belangrijk om een Google Analytics account aan te maken en deze te koppelen aan je AdWords campagne. Google Analytics meet het gedrag van bezoekers op je website. Hierdoor krijg je een helder inzicht over het succes van campagnes, advertentiegroepen en bepaalde zoekwoorden. Anderzijds vind je informatie over het succes van je huidige website en specifieke pagina’s binnen je domein. Daarnaast vind je statistieken over je vindbaarheid binnen de organische resultaten, het linkerrijtje van Google. De mogelijkheden van Google Analytics zijn eindeloos en er komen steeds nieuwe mogelijkheden bij.

Om terug te komen op mijn bewering: het komt erop neer dat je een Google AdWords campagne stap voor stap aan het opbouwen bent op basis van eerder vergaarde zoekresultaten. Dit is een proces dat tijd kost. Met behulp van Google Analytics vergaar je inzicht in de succesvolle advertentiegroepen, advertentieteksten en zoekwoorden. Vervolgens kun je hier in je Adwords campagne weer op aansturen. Ook als een campagne eenmaal naar wens of zelfs boven verwachting goed draait is het nog altijd zaak om alert te blijven. Want wat voor elk bedrijf in elke branche geldt, geldt ook voor een Google AdWords campagne. Succesvol worden is zeker niet eenvoudig, maar het blijven is wellicht nog lastiger!

Wil je meer weten over de factoren die van invloed zijn op het renderend maken van een AdWords campagne? Download dan eens onze brochure: Het geheim van Adwords succes?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie