Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo zijn wij dagelijks bezig campagnes in AdWords te optimaliseren en te beheren. Om met je tijd effectief om te gaan is het gebruik van de Google Adwords Editor een must. Deze tool van Google is gratis en offline te gebruiken. Enkele voordelen van de Editor zijn:

  • op elke computer beschikbaar
  • gratis
  • in vele talen beschikbaar

De tool is gratis verkrijgbaar via internet. Om aanpassingen te doen in je AdWords campagne selecteer je jouw account. Vervolgens download je de laatste gegevens en kan je aanpassingen maken. Mocht je klaar zijn met de wijzigingen, vergeet dan niet de wijzigingen door te voeren. Mijn dagelijks werk bestaat voor een groot gedeelte uit het werken met de Editor. Hieronder een selectie van 3 handigheden waar ik veel mee werk binnen de AdWords Editor.

Handigheid 1: Biedingen veranderen

Binnen een campagne is het mogelijk de biedingen van zoekwoorden aan te passen. Handmatig vergt dit veel tijd. Vooral met een grote campagne kan het een tijdrovende bezigheid zijn. Gelukkig biedt de Google Adwords Editor een uitkomst. In een handomdraai is het mogelijk om biedingen te verlagen of verhogen. Uiteraard is het belangrijk om daarna nog wel handmatig te controleren in Google Adwords of alles goed is gegaan.

Geavanceerde biedingswijzigingen

Geavanceerde biedingswijzigingen

Op bovenstaande afbeelding zitten we in de Editor. Om biedingen te veranderen van de zoekwoorden ga je binnen de campagne naar het tabblad zoekwoorden en selecteer je de zoekwoorden die je wilt veranderen. Vervolgens zie je onderin het scherm “geavanceerde biedingswijzigingen”. Een scherm verschijnt met daarin de mogelijkheid om je biedingen te wijzigen. Geef hierin aan hoe je de biedingen wilt veranderen.

Handigheid 2: Zoekwoorden toevoegen

Een grote campagne heeft vaak meerdere advertentiegroepen met veel zoekwoorden. Om snel zoekwoorden te kunnen toevoegen is het gebruik van Adwords Editor een aanrader.

Hieronder zitten we weer in het scherm van de Editor. Binnen het tabblad zoekwoorden is het mogelijk per campagne of advertentiegroep zoekwoorden toe te voegen. Klik op meerdere zoekwoorden toevoegen. Vervolgens komt onderstaand scherm naar voren. Hierin plak je de zoekwoorden (bijv. uit Excel). Verwerk de zoekwoorden en ze staan vervolgens in de desbetreffende advertentiegroep.

Zoekwoorden toevoegen

Handigheid 3: Spreadsheet account exporteren (csv)

Binnen de Google Adwords Editor is het mogelijk om een geheel account te exporteren. Zo is het dus mogelijk om je account aan te passen in een spreadsheet programma. Houd er rekening mee dat Display- en Zoeknetwerk instellingen niet mee exporteren. Natuurlijk is het ook mogelijk om wijzigingen in de CSV file te importen in de AdWords Editor.

Je kunt je account exporteren door naar bestand > Spreadsheet account exporteren (csv) te gaan.

Spreadsheet exporteren

 

Tot zover 3 handigheden van de Google Adwords Editor. Wat zijn jouw handigheden in de Google AdWords Editor of heb je andere tips voor zoekmachine adverteren? Laat ze achter in de comments. Heb je nog vragen of wil je meer weten over AdWords, neem dan contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie