Geschreven door Jordy op

Om te weten of je website gebruiksvriendelijk is hoef je niet per se een professional in te huren. Vaak kun je in de basis al belangrijke informatie vergaren door er zelf mee aan de slag te gaan. Zelfs met beperkte middelen kun je prima tests uitvoeren. Camera’s, dure opname en registratieapparatuur zijn in dit geval niet nodig. Aan de slag dus!

Wat heb ik nodig?

Allereerst zul je een doel moeten hebben. Vaak wil je de website gaan testen omdat je van klanten of bezoekers hebt gehoord dat ze bepaalde informatie niet (goed) kunnen vinden. Ook is het mogelijk dat uit statistieken blijkt dat je bezoekers direct vertrekken (weigeringspercentage). Probeer van deze bezoekers en statistieken een voorzichtige analyse te maken.

Wat zijn de meest voorkomende klachten en van welke pagina vertrekt men het meest? Uit deze informatie kun je een aantal vragen bedenken die je een proefpersoon kunt gaan stellen.

Vervolgens heb je proefpersonen nodig. De opvatting dat je per se proefpersonen moet hebben die binnen je doelgroep vallen gaat in het geval van testen niet altijd op. Natuurlijk is dit wel handig als je iemand laat zoeken naar specifieke termen op een website, maar in principe kan iedereen een proefpersoon zijn. Als iemand zonder “feeling” met het product of de dienst alle informatie kan vinden en de weg er naar toe begrijpt, dan is je website in ieder geval gebruiksvriendelijk.

Binnen je bedrijf kun je dus prima op zoek gaan naar proefpersonen. Er zijn genoeg mensen te vinden die niet dagelijks gebruik maken van de website. Zelfs familieleden, kennissen of vrienden kunnen je voldoende feedback geven om aanpassingen te doen die voor elke gebruiker een positief effect hebben.

Zoals ik eerder zei is het absoluut niet nodig om allerlei registratieapparatuur te gebruiken. Natuurlijk kan dit het proces gemakkelijker maken om later terug te kijken, maar een simpele pen en papier of een voicerecorder (bijvoorbeeld je mobiele telefoon) is al genoeg.

Heb je de vragen, je kladblok en 2/3 proefpersonen? Ga dan op zoek naar een ruimte met een pc waar je een aantal uurtjes ongestoord kunt zitten. Geen telefoons, geen afleiding. Alleen jezelf, een proefpersoon per keer en een computer.

Wat ga ik testen?

Aan de hand van de informatie die je hebt kunnen vinden ga je een x aantal opdrachten verzinnen voor je proefpersoon. Hieronder een paar voorbeelden van dit soort opdrachten:

  • Doe een informatieaanvraag betreffende product A
  • Download de brochure over onze diensten in Branche B
  • Wat zijn de contactgegevens van onze vestiging in het buitenland?

Maak voor je aan de test begint duidelijk aan je proefpersoon dat hij/zij gewoon moet zeggen wat hij/zij denkt. Alles wat men zegt of hardop denkt kan van waarde zijn.

Terwijl je de persoon een van deze opdrachten laat uitvoeren noteer je alles wat hij/zij doet of zegt. Probeer tijdens de test de proefpersoon niet te helpen. Jij weet tenslotte de informatie te vinden. Ga dus ook niet met de proefpersoon in discussie over hoe en waarom die knop daar staat, stuur hem/haar dan terug naar de opdracht. Het gaat erom dat de opdracht uitgevoerd wordt. Het resultaat (gelukt, niet gelukt of langzaam maar zeker gelukt) geeft je mogelijke aanwijzingen tot verbetering van je website.

Problemen of verbeterpunten?

Natuurlijk is niet alles wat je tijdens het testen tegenkomt een probleem voor de gebruiksvriendelijkheid. Als een proefpersoon zich iets afvraagt tijdens de opdracht en zelf snel de oplossing vind, hoeft dat niet per se een probleem te zijn. Het is voor elke gebruiker goed om soms dingen uit te moeten zoeken, dat is ook een deel van het plezier wat men uit het bezoek aan de website kan halen.

Probeer goed de afweging te maken en vraag na de opdracht aan de persoon wat hij/zij het vervelendst vond van de opdrachten. De grote problemen zul je tijdens de opdracht al opmerken, zeker wanneer de opdracht maar moeizaam uitgevoerd kan worden.

Je staat er versteld van waar sommige proefpersonen blijven hangen. Het zoeken naar informatie die volgens jou zo “gemakkelijk” terug te vinden is, kan voor anderen lang niet zo vanzelfsprekend zijn. Testen is belangrijk en kan je goede inzichten geven in het gedrag van een potentiële bezoeker. Doelgroep of geen doelgroep, iedereen kan helpen.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie