Geschreven door Jordy op

“Maar ik wil niet dat ze veel moeten scrollen hoor” is een opmerking die we vaak van klanten te horen krijgen wanneer we aan de slag gaan met hun nieuwe website. Geen gekke opmerking, je wilt tenslotte dat je bezoekers zonder al teveel moeite de belangrijkste informatie vinden. Geen pagina’s zonder einde, niet oeverloos moeten scrollen. Maar is een lange pagina waar men moet scrollen eigenlijk wel zo erg?

De vouw

Een heel klein stukje historie: als een krant opgemaakt wordt, dan wordt er vaak gesproken over de zogenaamde “vouw”. Hiermee bedoelen ze ook wel de bovenkant die de lezer als eerste ziet als ze een gevouwen krant beetpakken en hoe je deze in het rekje terug vindt. De meest belangrijke informatie en de aandachttrekkers moet je namelijk als eerste zien. Dikke, grote letters die je aandacht trekken en je sturen naar wat je als eerste “moet” lezen.

Datzelfde principe heeft zichzelf destijds ook doorgevoerd naar het web en de websites die we daarvoor ontwierpen. De kleine schermen en lage resoluties die je tot je beschikking had, lieten je vaak geen andere keuze dan alles zo strak mogelijk bij elkaar te zetten. Het liefste had je alle informatie binnen je 800 x 600 resolutie. Vaak een onmogelijke taak met, subtiel gezegd, wisselende resultaten.

Scrollen is niet altijd een probleem

Het ligt aan de informatie en natuurlijk ook je doelgroep of je ellenlange pagina’s met content gaat maken, maar de meeste bezoekers scrollen je pagina gewoon door. Bewust of onbewust. Zolang de informatie op die betreffende pagina maar je interesse grijpt.

Zelfs op je homepage is dat niet direct erg. Het heeft namelijk vooral te maken met de interesse die je creëert bij je bezoeker, het pakken van de aandacht. Natuurlijk is het goed om in het bovendeel van je homepage veel aandacht te trekken met grote letters, mooie afbeeldingen en “call to actions”, maar daarnaast mag je op diezelfde pagina ook best de diepte in gaan voor je men naar een volgende pagina stuurt.

Content is belangrijk

Je zult dus goed moeten nadenken welke informatie je aan gaat bieden. Als het goed is heb je al een idee van je doelgroep en de informatie die zij zoeken. Aan de hand daarvan moet je gaan kijken hoe we die informatie zo kunnen tonen of vormgeven, dat we volledig de aandacht trekken. Denk hierbij aan creatief zijn met afbeeldingen, tekst, uitlijning en andere elementen.

Bekijk hiernaast (en klik op) het voorbeeld om een beter beeld te krijgen bij het feit dat scrollen niet erg hoeft te zijn. Je ziet dat men boven de zogenaamde “vouw” de aandacht trekt, maar die vasthoudt met quotes, beeld en uitleg om je helemaal tot het einde te informeren. Ze sluiten vervolgens af met een call to action. Simpel, doeltreffend en erg overzichtelijk!

Conclusie

De vouw bestaat voor velen, maar vooral omdat velen geen afscheid van het idee durven te nemen. Bepaalde principes in webdesign blijven belangrijk, zoals het trekken van de aandacht in het bovenste gedeelte van je website. Maar je mag best de aandacht opbouwen op één en dezelfde pagina om men door die pagina te laten scrollen. Bouw de sfeer op en denk na over welke informatie je aan je bezoeker wilt presenteren en hoe je ze gaat overhalen om jouw website te verder te gaan bekijken. Wat heb je ze te bieden en waar zijn zij naar op zoek?

Toekomstmuziek?

Vroeger maakte je qua afmetingen alleen nog druk over een klein scherm of een laptop. Tegenwoordig vliegen de smartphones, netbooks, tablets en flatscreens je om de oren. Allemaal apparaten waar je op kunt surfen en dus websites kunt bekijken. Allemaal met een eigen resolutie en een eigen afmeting waar je rekening mee kunt (of soms echt moet) houden. Of verdwijnt de browser straks uit het zicht en gaan we volledig over op apps? Dat brengt weer wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Ik kijk er nieuwsgierig naar uit.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie