Geschreven door janwillem op

Voor de website van bezorgdekrant.nl (onderdeel van Telegraaf Media Groep) hebben we begin maart 2018 een grote efficiëntieslag aangebracht in de AdWords campagnes. Bezorgdekrant.nl heeft als doel om nieuwe krantenbezorgers te werven op specifieke locaties (+/- 200 locaties) in Nederland. Via Google AdWords wordt er getarget op mensen die op zoek zijn naar een bijbaan, of specifiek op zoek zijn naar een vaste baan als krantenbezorger.

Dat kan efficiënter

Voor bezorgdekrant.nl heeft elke locatie een andere prioriteit. De ene locatie heeft juist extra veel aanmeldingen nodig, terwijl op een andere locatie de bezettingsgraad goed is. Deze locaties waren in het begin opgesplitst per campagne. Het doel van deze opsplitsing was het hooghouden van de kwaliteitsscores binnen de campagnes en de vrijheid om locaties ‘aan’ en ‘uit’ te kunnen zetten. Het gevolg was dat er meer dan 200 campagnes aanstonden binnen het Google AdWords account. Je kan het je waarschijnlijk al voorstellen: overzicht houden en bijsturen op zoveel verschillende campagnes is behoorlijk lastig.

Naast de honderden campagnes monitoren werd er heel veel handmatig werk gedaan, door iedere campagne te controleren op prestaties en per campagne optimalisaties door te voeren. Daarnaast was het niet mogelijk om een automatische biedstrategie te hanteren. Dit kwam doordat er in de specifieke campagnes te weinig data gegenereerd werd.

Advertentieaanpassers

Deze aansturing en optimalisatie van prestaties heeft Zeo veel beter neer kunnen zetten door het gebruik van advertentieaanpassers. Door gebruik te maken van advertentieaanpassers worden de advertenties automatisch aangepast aan de realtime context van potentiële klanten. In het geval van bezorgdekrant.nl gaat dat dus om de locatie. Voorbeeld: iemand zoekt in Maastricht op krantenbezorger. Wij hebben een standaard advertentie met ‘krantenbezorger worden in … {plaatsnaam}?’ Automatisch wordt hier nu Maastricht ingevuld omdat Google ziet dat deze persoon zich in Maastricht bevindt.

advertentieaanpassers

Wat is het voordeel?

Het grootste voordeel is dat we het aantal campagnes extreem terug brachten (van meer dan 200 naar vier search campagnes). Een reden dat in de oude situatie alle campagnes uitgesplitst waren is om de advertentieteksten aan te laten sluiten per locatie. Met deze relevante manier van adverteren ontvang je een hoge kwaliteitsscore. Wij hebben ervoor gezorgd dat dit proces wordt geautomatiseerd. Hierdoor wordt er veel werk uit handen genomen en maakt het de aansturing van de campagnes veel overzichtelijker en dus beter.

Daarnaast draaien we dankzij deze innovatieve toepassing meer volume binnen één campagne, waardoor Google de campagne beter kan aansturen op conversies. Doordat we meer data aan Google geven, kan Google beter besluiten op welke zoektermen eerder conversies vallen.

Het enige nadeel is dat het iets beperkter is om een locatie toe te voegen of om meer/minder budget aan één specifieke locatie toe te wijzen. Toch is hiervoor wel een goede oplossing. Via een bodaanpassing kunnen we een locatie meer of minder ruimte geven. Mocht er een nieuwe locatie bijkomen kunnen we dit simpel aan de campagne targeting toevoegen.

Het resultaat

Door het automatiseren van de advertentieteksten hebben we een grote efficiëntieslag kunnen maken voor bezorgdekrant.nl. Dit heeft Zeo meer tijd gegeven om de campagnes beter te beheren, en om nieuwe manieren te bedenken om de campagnes verder te optimaliseren. Daarnaast is de CTR (click through rate) met maar liefst 75% (van 7,26% naar 12,75%) gestegen!

Kansen voor jou?

Benieuwd of jouw camapgnes ook kunnen worden geoptimaliseerd? Ons team van online marketing specialisten staan je graag te hulp.  Je kunt ons telefonisch bereiken op (030) 711 55 55 of een mailtje sturen aan info@zeo.nl mag natuurlijk ook.

| |

Geef een reactie