Geschreven door Mariska van den Berg op

De eerste 12 wedstrijden zijn gespeeld, maar met nog 52 resterende duels op het programma staat ons nog een hoop voetbalplezier te wachten. De komende weken staat de wereld dan ook in het teken van het WK voetbal in Zuid-Afrika.

Het grootste, om de vier jaar terugkerende, sportevenement ter wereld wordt dit jaar waarschijnlijk weer door miljarden mensen over de hele wereld aandachtig gevolgd. Dit geeft gelijk een indicatie hoe belangrijk het is om als bedrijf in te haken op dit evenement. De twee bekendste vormen zijn natuurlijk de vele tv commercials waarin men veelvuldig verwijst naar het WK met speciale kortingsacties en humoristische fanartikelen en supermarkten en andere winkels die hun schappen bijna letterlijk oranje maken.

De Pletterpet van Heineken, DutchDress van Bavaria, Beesies van Albert Heijn en zo zijn er nog tientallen producten speciaal voor dit WK ontwikkeld om de omzet te verhogen.

Maar ook op het internet zijn er vele manieren om een graantje mee te pikken van het WK voetbal. Via bannering, zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren en sociale media marketing kan men er staan op het moment dat het moet.

Hier een goed voorbeeld van een geslaagde WK-actie via internet; Een van onze klanten adverteert via Adwords met zijn projectieschermen en begon ruim voor het WK met een actie. Het resultaat is dat deze klant vorige en huidige maand al ruim 30% boven het gemiddeld aantal conversies zit.

Natuurlijk kan online marketing en in dit geval social media marketing ook doorschieten. Mijn collega Rutger Maree zat via twitter zijn ergernis te spuwen over het geluid van de vuvuzela. Zie zijn twitterbericht hieronder:

Even later zag hij de volgende Twitter ad in beeld verschijnen:

Het lijkt mij een understatement dat dit wellicht niet de beste advertentie is als antwoord op zijn reactie. Een advertentie voor oordopjes was hier waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen. Ludiek is het echter wel!

Men kan dus in dit geval op een ludieke manier doorschieten, maar voor veel bedrijven zijn en blijven er genoeg graantjes om mee te pikken op het succes van dit WK. Alleen daarom al hoop ik dat Nederland het ver gaat schoppen op dit toernooi. Naast het sportieve succes, doet het WK 2010 in Zuid-Afrika namelijk ook de marketingwereld tot grote hoogte stijgen en daar heb ik voorlopig nog geen genoeg van!

Zeo heeft de oranje koorts ook te pakken!

Tot slot wil ik nog even terugkomen op de wedstrijd van gistermiddag. Want ook van het WK krijgen we bij Zeo geen genoeg. We hebben bij Zeo nu zelfs officieel de Oranjekoorts te pakken. Naast onze uiterst serieus genomen voetbalpool werd er gisteren door het hele Zeo team gezellig voetbal gekeken. Voordat dit werkelijkheid was moest men wel eerst met man en macht een beamer plus digitenne kastje regelen. Het uiteindelijk resultaat mocht er zijn. En op het veld trouwens ook. De twee doelpunten en het fluitsignaal, waarmee de 2-0 zege een feit werd, werden met luid gejuich ontvangen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie